Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Lättare delta i Adobe Live på Behance

TEXT Lamin Kivelä

Under våren har Adobe satsat på att få igång Adobe Live, livestreamar på Behance under tider på dygnet som kan fungera bättre för publiken i Europa. Ett litet steg för mänskligheten kanske, men ett stort kliv mot intressantare diskussioner och nätverkande på Behance för oss i Sverige.

Annons

Adobe Live – SkärmdumpDå Adobe köpte Behance 2012 var det världens största plattform där professionella kreatörer kunde visa upp vad de gjort och skapa kontakt med andra över hela världen, berättar Simon Morris, senior marknadsdirektör på Adobe.

Sedan dess har Adobe byggt ut plattformen och bland annat lagt till livestreamar – där professionella kreatörer från hela världen kunnat mötas kring föreläsningar, för att utvecklas inom till exempel typografi, illustration, rörligt och foto.

Då vi kollat in några föreläsningar från Adobe Live på Behance har interaktionen mellan föreläsarna och publiken verkligen fungerat. Med frågor som faktiskt plockas upp av föreläsaren och samtal som pågår och flyttar med från en föreläsning till en annan.

Känslan har varit mer som att vara en del i en liten men ändå tämligen tillfällig klass, än att till exempel se en tutorial på Adobe Illustrator på Youtube.

Men då en intressant föreläsning för oss i Sverige ligger på en tid då vi vanliga dödliga hellre ligger i sängen och skämskuddar över dagens misstag på jobbet, eller låter hjärnan hitta på något annat kreativt för att slippa somna, blir det lättare att se föreläsningen i efterhand.

Och då försvinner mycket av möjligheten att delta med frågor och diskussioner direkt till föreläsarna. Även om Adobe också kopplat plattformen Discord till Adobe Live. Där samlas användarna och kan driva diskussioner vidare.

Men det blir inte riktigt samma sak, då föreläsningen redan varit.

– På Adobe Live interagerar moderatorer och inbjudna föreläsare med alla i realtid. Så för att få ut det mesta av Adobe Live rekommenderar jag att ansluta till livestreamen och logga in (med ditt Adobe id, reds. anm.) för att kunna delta i konversationen, förklarar Simon Morris.

På frågan om Adobe Live enbart är för användare av Adobes produkter, svarar Simon Morris att det är öppet för alla som har en kreativ nyfikenhet och vill utvecklas och dela erfarenheter med varandra, oavsett vilka verktyg du använder eller på vilken nivå du befinner dig.

Om du själv vill prata på Adobe Live tipsar Simon Morris om att ta kontakt med Adobes team direkt på Behance eller Discord.

– Flera kreatörer och designers som meddelat intresse att delta har sedan kommit med på Adobe Live.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]