Likheten symboliseras med symboler

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-12-11
Den nionde december öppnade anmälan för Guldägget 2016, och processen kickas som alltid igång med Guldäggskampanjen.
Arbetsgruppen Guldägget 2016. Foto: Staffan Kjellvestad
Arbetsgruppen Guldägget 2016. Foto: Staffan Kjellvestad

[fakta id=”38068″]I år är det Volt som varit skaparna av kampanjen som fokuserar på vikten av god kommunikation med frågan ”Vad är det för skillnad?”. Med skillnad syftar man till konsten att kommunicera på ett sätt som sticker ut, biter tag, träffar hjärtat, och får folk att föredra det ena före det andra.

– Det är en spännande tid för kommunikationsbranschen. Den traditionella usp:en är inte längre lika genomträngande och därför är kommunikationens roll allt viktigare i dag för att differentiera sig mot konkurrentera. Detta vill vi lyfta och driva tydligare i årets kampanj, säger Maja Siösteen, projektledare på Guldägget.

Det finns så många likadana produkter att det är kommunikationen som gör skillnaden – det är poängen man vill driva fram. För att göra detta har Volt använt piktogram – något som ska symbolisera likheterna mellan produkterna.

– Många företag idag konkurrerar med en produkt som på papperet är snarlik konkurrenternas. Hur du är och hur du paketerar ditt erbjudande är minst lika viktigt som vad du säljer. I årets kampanj vill vi lyfta fram vikten av modig kommunikation och hylla dom som ser till att den blir av, säger Daniel Vaccino, kreativ chef på Volt.

Piktogram för Guldäggskampanjen.
Piktogram för Guldäggskampanjen.

guldagg_sms1

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.