Livsstilsinspirerad hälsokost

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2016-09-19

 | 

PUBLICERAD 

2016-09-19
Det ställs höga krav på produkter inom hälsokost, konstaterar byrån WDW Creative. Därför sneglade man mot mode, kosmetik och parfym för inspiration till Herb Heros förpackningar.

herb_hero

Herb Hero är ett premiumvarumärke som säljer ekologiska superfoods, till exempel kokosnötsolja och gurkmeja, från gårdar runt om i världen.

Förpackningsdesignen har tagits fram av WDW Creative, som konstaterar att de inte kunde behandla varumärket som ett vanligt hälsokostvarumärke om det skulle stå ut i butikshyllan. I och med en allt större hälsotrend förknippas segmetet snarare med en livsstil, och höga krav ställs på förpackningen – som ska kunna stå framme i köket.

”När vi fick uppdraget att göra förpackningsdesignen för Herb Hero vände vi oss därför till andra designvärldar så som mode, kosmetik och parfym. Där hittade vi inspiration till en identitet som reflekterar varumärkets kärnvärden. Det resulterade i en ren design som speglar äktheten i produkten och en exklusiv förpackning som förhöjer upplevelsen”, skriver byrån.

Förpackningarna är nominerade i Svenska Designpriset.

Arbetsgrupp
WDW:
Johanna Behrer, projektledare
Lisa Harrling, art director
Jon Bergsman, creative director

Uppdragsgivare: Jimmy Gunnarsson