Makeup makeover för IsaDora

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2024-02-19

 | 

PUBLICERAD 

2024-02-12
Med kompassen riktad mot att hitta dess svenska identitet och modernisera har byrån Everland gjort ett stort omtag av sminkmärket IsaDoras identitet – något som inte gjorts på flera årtionden. Med hjälp av ny logotyp, förpackningsdesign, typsnitt och foton vill IsaDora nå en ny positionering på marknaden. Everlands senior designer Molly Mellström berättar om byråns arbete med att ta fram den visuella identiteten. 

Med sina 40 år i sminkbranschen är IsaDora ett välkänt varumärke med starkt fäste. Men med en marknad som fullkomligt svämmar över av alternativ och nya uppstickare gäller det att hela tiden hålla jämna steg med trender och utveckling. Då flera decennier gått sedan IsaDora senast uppdaterade designen var det med andra ord dags för ett stort omtag av varumärkesplattformen. Med hjälp av varumärkesbyrån Everland har IsaDora fått en ny visuell identitet med logotyp, förpackningsdesign, typsnitt och foton.

– Den nya identiteten skulle förmedla både stoltheten och erfarenheten bakom IsaDora genom att framhäva svenska värderingar såsom kvalitet, transparens och inkludering i kombination med snygg, självsäker, skandinavisk design, säger Molly Mellström, senior designer på Everland.  

”True beauty from Sweden”
För att få en förståelse för offset, syftet och fältet varumärket spelade i inledde byrån med att undersöka IsaDoras historia, kategori, kultur och dess konsumenter. Molly berättar att det från IsaDoras sida var viktigt att genom den nya designen rikta ljus på att de är ett svenskt varumärke (baserat i Malmö). Med slogan ”True beauty from Sweden” blir de svenska rötterna tydligare – något Molly menar varit oklart tidigare och något de flesta konsumenter inte vetat om. 

– Mycket för att de har efterliknat internationella varumärken och försökt identifiera sig med kosmetikjättar som L’Oréal, Max Factor och Maybelline, vilket har gjort att de försvinner i det svarta havet på marknaden. Vi arbetade intensivt med att definiera vad det innebär att vara ett svenskt varumärke och hur IsaDora kan ta den plats på marknaden som de förtjänar, säger hon. 

Omarbetad logotyp
I arbetet med loggan har byrån velat bryta det förväntade och ta fram en mer elegant och balanserad logotyp, men med dess distinkta detaljer intakt för att behålla igenkänning. Detta genom att rensa, förfina, skala upp och lägga till seriffer. 

– Den omarbetade loggan återspeglar varumärkets värden bättre jämfört med den tidigare versionen. Flera typsnitt möjliggör eklektiska uttryck som speglar skandinavisk minimalism. Dess geografiska och kulturella rötter syns också i den omdefinierade fotostilen, som är mer inkluderande och tidlös, säger Carl Larsson, creative director på Everland, i ett pressmeddelande. 

IsaDoras gamla vs. nya logga.

Oretuscherade modeller i bildspråket
En stor utmaning i arbetet var IsaDoras omfattande produktkatalog – det nya designsystemet behövde vara anpassningsbart på de över 400 produkterna som utgör IsaDoras utbud. För att förenkla navigeringen har alla förpackningar färgkodats efter produktens färg så att innehållet matchar med utsidan. För att vidare förmedla den ljusa skandinaviska känslan går nästan all text i vitt. I bildspråket har inkludering varit det man i huvudsak velat kommunicera. 

Läs också: Marc sätter färg på Bastard Burgers

IsaDora har slutat retuschera sina modeller i sin kommunikation.

– IsaDora är ett inkluderande varumärke, vilket syns i det nya bildspråket där vi använder en bred variation av modeller, både vad gäller utseende och ålder. De har dessutom lanserat en omfattande kampanj där de från och med nu enbart har oretuscherade modeller – för att minska dåligt mående, särskilt bland unga, då skönhetsbranschen på många sätt bidrar till detta, säger hon. 

Samarbetet mellan Everland och IsaDora menar Molly varit bra och nära längs hela vägen.  

– Både vi som byrå och IsaDora som kund har hela tiden strävat mot samma mål och pushat varandra. De har varit modiga genom hela processen och tagit många modiga beslut längs vägen, vi har haft ett högt förtroende för varandras kompetenser i samarbetet, avslutar Molly. 

Bildcred: Everland.