Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons


Med fokus på användaren

TEXT Camilla Buch

Den digitala designbyrån CC Projects jobbar med användaren i centrum – inte kunden.

CC Projects startades av bröderna David och Vitorino Paullo för tre år sedan. Vitorino hade tidigare arbetat som retuschör och illustratör inom tryckproduktion och Davids bakgrund låg i motion graphics och film. Men bröderna har haft ett intresse för digital kommunikation så länge de kan minnas, när de var yngre byggde de appar hemifrån och när de blev äldre insåg de att det var där deras intresse fortfarande låg. Bröderna sa upp sig från sina respektive arbetsplatser och startade CC Projects, en användarcentrerad designbyrå.

— Det vi märkte hände på andra byråer var att mycket design togs fram efter magkänsla och påståenden. Det ville vi komma bort från, berättar de.

David och Vitorino fokuserar istället på användaren i första ledet. Research kommer först, sen design.

— Vi ser att fler byråer börjar förstå att de behöver digital kreatörer med användarcentrerat fokus. Med mer kunskap om olika typer av större plattformar, då kunden oftast sitter på CMS. Så det vi ser är att byråer kommer lägga mer tid på att jobba med plattformar, lära sig av dem och därefter kunna sälja in sin kompetens för att kunna förbättra för kunden och kundens användare.

Det första jobb de fick med sin nya byrå var ett grafiskt jobb för Warner Bros. Det var där de började diskutera vikten av användarens perspektiv, vilka krav användaren har på den plattform kunden har. Warner Bros ledde till andra kunder, som OKQ8 och flera olika startups.

— De vi möter vill ofta ha en ny grafisk profil eller en ny hemsida, men för oss kokar det ofta ner till ett samtal om plattform. Vi tänker väldigt visuellt, det kommer från vår bakgrund, men när det kommer till vår process måste vi tänka digitalt och användarcenterat först. Om vi får ett jobb att ta fram en tryckt produkt måste vi fortfarande tänka på vad den ska leda till. Oftast är det till en hemsida som ska konvertera. Är inte den hemsidan optimerad kommer trycksaken vara bortkastade pengar.

Ett exempel på hur de arbetar med sin användarcentrerade process är i deras arbete med GUGO. Projektet startade efter att Panagora, en stor aktör inom e-handel, kontaktade CC Project för att de ville låna ett VR-case de gjort, att visa upp på ett event hos Zanox, nu Awin, ett av Europas största affiliate marketing-nätverk. Efter det eventet fick de kontakt med Vad händer i Stockholm, som ville ha deras hjälp att skapa en VR-upplevelse.

— Vi tyckte att det lät som en kul idé, men vi måste ändå börja med målgruppen. Vilken målgrupp skulle vi skapa detta för, och är den mogen för det?

När de började göra research och kollade upp den datan de hade insåg de att företagets bäst konverterande målgrupp var personer mellan 35–45, oftast föräldrar som skulle planera sin helg.

— Vi gjorde research för att förstå deras behov och beteende, och då fanns inte VR på kartan. Så vi presenterade det vi hittat för företaget, vilket gjorde dem glada eftersom det sparade dem mängder av pengar istället för att ta fram en idé som inte skulle hålla för att det var för tidigt.

Det kunden då istället ville ha var ett moderbolag, en ledande nöjesguide för hela Skandinavien. Så CC Project hjälpte dem ta fram Gugo, som står för Get up get out. Där arbetade det med allt från namn, logotyp och grafisk profil till plattformsval och webb. Namnet kommer från Outkast-låten med samma namn. Men även där kunde de inte slå fast någonting utan att först testa det. De tog fram flera namn och testade dem på användare innan de kunde vara säkra på att de var rätt ute.

— Vi tog sedan fram branding, logotyp och hemsida. Där gjorde vi så klart också användartester för att se vad kunderna var vana att ha i denna typ av tjänster. Vad som funkade och vad som inte funkade. Efter det kunde vi ta fram wireframes och skapa tillägg efter efterfrågan och efter att ha undersökt konkurrenterna.

Efter att de skapat wireframes var det dags att ta fram en prototyp att ta tillbaka till labbet och iterera på. När de visste vilka funktioner de ville ha kunde de hitta rätt plattform för kunden – i det här fallet landade de på Visit Group.

Framtiden, menar bröderna, är ljus.

— Det är mycket som händer hos oss just nu. Vi får förfrågningar från folk som vill göra CC större, bygga vidare på CC, eller samarbeta med oss. Denna tidpunkt är spännande för oss, vi känner att vi växer men samtidigt strukturerar vi upp vår framtid. Vi ser att bolagen har stort behov av det vi gör.

Bröderna förklarar att som de ser det kan UX appliceras på allt. Att utgå från att skapa en bra upplevelse kan göra alla produkter och tjänster bättre – och enligt dem är det ofta det som saknats hos deras större konkurrenter.

— Förut skapades design som bara var cool och snygg för att skapa exponering. Men det går inte att designa så längre, det är inte hållbart. Vi måste designa efter användarens behov och beteende, annars slänger vi bara pengar och tid i sjön. Vi kan bara konvertera om vi förstår beteendet, i allt från logotyp till produkt.

Som exempel tar de upp Norman Doors. Dörrar som är så dåligt designade att du inte vet vilket håll de öppnas åt. Dessa är så vanliga att podcasten 99 Percent Invisible samarbetade med Vox för att diskutera dem.

— Det är grundläggande UX-design. Förstår användaren hur de ska använda produkten? Det går igenom i all typ av design. Och det börjar med användaren.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop