I lördags öppnade utställningen Färgstormar på Prins Eugens Waldemarsudde, med verk av den tyske expressionisten Emil Nolde (1867 – 1956).
För andra gången på 40 år ställs en omfattande del av Nolde verk ut, alla hämtade från Stiftung Seebüll Ada und Emil Nolde i Schleswig i norra Tyskland, som sedan hans död 1956 förvaltar den största samlingen av Noldes verk. I utställningen visas ungefär fyrtio målningar i olja, ett drygt trettiotal akvareller och närmare tjugo träsnitt, etsningar och litografier.
”Utställningen presenterar ett stort antal av konstnärens mest uttrycksfulla målningar, akvareller samt grafiska blad. Bland annat visas hans koloristiska landskapsvyer, grotesker, skildringar av Berlins nattliv, trädgårdsmotiv samt ett urval av hans berömda ”Unpainted Paintings” (Omålade bilder), som tillkom under andra världskriget.” skriver Prins Eugens Waldemarsudde om utställningen.
I samband med en sorts återupptäckt av Noldes verk släpptes i februari en bok om konstnären, med samma namn som utställningen.
”I boken ingår texter om Nolde som målare, akvarellist och grafiker samt om hans ställningstaganden och situation som konstnär under andra världskriget. Nolde var trots vissa sympatier för den framväxande nationalsocialismen i Tyskland, den målare som hade flest konstverk med på nazisternas anti-utställning för olämpliga hantverk, ”Entartete Kunst 1937”, sedan samlades hans mer än 1 000 konstverk i offentlig ägo in av nazisterna och slutligen förbjöds han att måla.” skriver Carlsson Bokförlag, som ger ut boken.