Coca-Colas ikoniska flaska fyller i år 100 år. I samband med detta bjöd Coca-Cola in designstudenter från Norge, som enda land, att göra sina egna tolkningar av flaskan.
Det vinnande bidraget designades av Anna Ducros, Haider Ahmad och Håvard Langmoen, studenter på Westerdals Oslo ACT i Oslo. Deras design kommer nu att ställas ut på Coca-Colas huvudkontor i Atlanta och Norge, samt på en stor utställning på Østbanehallen i Oslo.
Anna, Haider och Håvard hade en tydlig vision med sin design:
– Eftersom Coca-Cola-flaskan fyller 100 år i år ville vi berätta en historia med vår design som skiljde sig lite. Detta gjorde vi i form av en tidslinje som gick från 1915 till 2015. Vi har skrivit 100 Years Celebration på designen, och ritat in dansare från olika epoker som illustrerar förändringarna hos Coca-Cola, som till exempel när sexpacken och plastflaskan kom, säger studenterna.
Cathrine Stang på Coca-Cola berättar varför de valde just Anna, Haider och Håvards design som vinnare.
– Deras bidrag stod ut som en klar vinnare. Det grafiska uttrycket bjöd in oss och gav oss lust att se mer av alla dansstilarna och figurerna – vi blev helt enkelt sugna på att vara med på festen. Och hundraårsjubileet för vår ikoniska glasflaska är ju just en fest, avslutar Cathrine Stang.