Norwich University of the Arts får ny identitet

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-09-08

 | 

PUBLICERAD 

2023-09-08
Norwich University of the Arts presenterar en ny visuell identitet med kontrastrika färger och distinkta mönster. För att ge autenticitet åt formgivningen har tidigare elever och fakultetsmedlemmar haft en viktig roll i uppbyggnaden av den.

Norwich University of the Arts i östra England har tagit fram designers sedan 1845. Med sin nya identitet vill universitetet hylla sina anor och bredda vägen för framtiden.

Projektet är ett resultat av ett års samarbete med identitetsspecialisterna på North. Den Londonbaserade byrån valdes för projektet på bakgrund av sina tidigare arbeten med olika typer av konstinriktade företag och institutioner. Genom åren har byrån tagit fram identiteter för bland annat Tate, Science Museum, Southbank Centre och Munchmuseet.

– Vi har strävat efter att kombinera mönster och kreativ kodning tillsammans med traditionell grafisk design och nyskapande teknologi. Den nya identiteten är utformad för att kunna adapteras och utvecklas med tiden, vilket speglar universitetets roll i den ständiga utvecklingen av utbildning i det kreativa fältet, säger Ron Harding, marknadsansvarig på Norwich University of the Arts.

För att få identiteten att verkligen representera universitetet har Norwich University varit delaktiga i arbetet på flera sätt. Alumnerna Sophia Brandt och Jonathan Leonard, som nu jobbar på North, har tillsammans med Norwich Universitys medgrundare Sean Perkings haft en stor roll i det kreativa arbetet. 

Sean berättar att en essentiell del i kommunikationen varit att få till en modernisering av det visuella språket och samtidigt ta vara på det historiska arv som universitetet sitter på. Därför skapades en identitetsram för att agera stomme och struktur åt det mer friare utrymmet för idéer och uttryck innanför. 

Som en del i designsystemet har ett unikt och specialbyggt typsnitt tagits fram. På frågan om vad symbolerna i bokstäverna står för svarar Rob Harding:

Identitetens färgschema.

– Det ursprungliga konceptet bakom symbolerna var att fånga bredden av alla byggnader vi har på vårt campus. Varje hus har sitt eget akademiska specialområde med olika typer av kreativt skapande. Syftet med ikonerna i typografin är därför att representera de olika avdelningarna som tillsammans utgör universitetet som helhet.

Läs också: Dalarna sammanflätar dåtid med framtid

Alla bilder: Norwich University of the Arts.