Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ny form vill sätta ner foten mitt i musiken

TEXT Lamin Kivelä

Med målsättningen att rita in energi och attityd har WDW Creative i Stockholm skapat den nya grafiska designen för Xide från Carlsberg. Formen börjar gå i produktion nu under sommaren.

Annons
WDW Creatives mockup för olika smaker av Xide.
WDW Creatives mockup för olika smaker av Xide.

Xide ingår i segmentet ready to drink (RTD). Carlsberg lanserade Xider, den första varianten av varumärket, och drycken med samma namn 2001. På grund av ändrade regler för vad som får kallas cider, tvingades bryggeriet senare byta namn på varumärket. R-et fick falla bort och kvar blev Xide.

Emelie Eriksson, brand manager för cider och RTD på Carlsberg berättar att de enbart marknadsför Xide i Sverige, som är den huvudsakliga arenan för produkten.

På hyllan är det inte bara smaken på de olika varianterna av Xide som ska synas i den nya formen, fortsätter hon.

– Vi ville skapa en ny design som var lekfull och energifylld men samtidigt med attityd. Något som skulle sticka ut bland konkurrenterna.

Kan du berätta något om hur ni landade i den form ni gjorde?

– Vi tittade på flera olika spår men vi landade i detta, där vi lånat viss estetik från musik- och festivalscenen. Vi tycker att det känns annorlunda från vad vi kan se i butik idag och designen svarade upp till briefen, säger Emelie Eriksson.

Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.
Jon Bergsman, creative director på WDW Creative. Foto: Viktor Gårdsäter.

WDW Creative hämtade inspiration till form och typografi från den trånga kommunikationen på flyers och posters som ofta är kännetecknande för klubbar och festivaler.

– Vi låter också Xide presentera smakerna på samma sätt som till exempel en festival kan presenterar sina artister, förklarar Jon Bergsman, creative director och grundare på WDW Creative.

Han berättar vidare att projektet har pågått cirka 12 månader och att det startade med en workshop där byrån drog igång jobbet tillsammans med Carlsberg.

– Vi har även bjudit in konsumenter att delta i vissa beslut kring färgval och uppställningar, genom Xides kanaler på Facebook och Instagram.

Materialet byrån levererat till Carlsberg ska inte bara fungera på flaskor.

– De typografiska uppställningarna tillsammans med de organiska mönstren är tänkta att användas för att på ett enkelt sätt skapa tydlig branding oavsett kanal, berättar Jon Bergsman.

Grafiska element i WDW Creatives leverans till Carlsberg.
Grafiska element i WDW Creatives leverans till Carlsberg.

Då vi frågar Emelie Eriksson vad som definierar ett bra samarbete med en byrå, blir svaret att den öppna dialogen är A och O.

– Det ger rätt förutsättningar för kunna vara kreativa tillsammans.

Projektgrupp

WDW Creative
Jon Bergsman, kreativt ansvarig

Carlsberg Sverige
Ann Baker, marketing manager för RTD
Emelie Eriksson, brand manager för cider och RTD

Gammal form på Xide till vänster och den nya formen till höger. Mockup av WDW Creative.
Gammal form på Xide till vänster och den nya formen till höger. Mockup av WDW Creative.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]