Ny form vill sätta ner foten mitt i musiken

TEXT 

Lamin Kivelä

ÄNDRAD 

2020-07-10

 | 

PUBLICERAD 

2020-07-10
Med målsättningen att rita in energi och attityd har WDW Creative i Stockholm skapat den nya grafiska designen för Xide från Carlsberg. Formen börjar gå i produktion nu under sommaren.
WDW Creatives mockup för olika smaker av Xide.
WDW Creatives mockup för olika smaker av Xide.

Xide ingår i segmentet ready to drink (RTD). Carlsberg lanserade Xider, den första varianten av varumärket, och drycken med samma namn 2001. På grund av ändrade regler för vad som får kallas cider, tvingades bryggeriet senare byta namn på varumärket. R-et fick falla bort och kvar blev Xide.

Emelie Eriksson, brand manager för cider och RTD på Carlsberg berättar att de enbart marknadsför Xide i Sverige, som är den huvudsakliga arenan för produkten.

På hyllan är det inte bara smaken på de olika varianterna av Xide som ska synas i den nya formen, fortsätter hon.

– Vi ville skapa en ny design som var lekfull och energifylld men samtidigt med attityd. Något som skulle sticka ut bland konkurrenterna.

Kan du berätta något om hur ni landade i den form ni gjorde?

– Vi tittade på flera olika spår men vi landade i detta, där vi lånat viss estetik från musik- och festivalscenen. Vi tycker att det känns annorlunda från vad vi kan se i butik idag och designen svarade upp till briefen, säger Emelie Eriksson.

Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.
Jon Bergsman, creative director på WDW Creative. Foto: Viktor Gårdsäter.

WDW Creative hämtade inspiration till form och typografi från den trånga kommunikationen på flyers och posters som ofta är kännetecknande för klubbar och festivaler.

– Vi låter också Xide presentera smakerna på samma sätt som till exempel en festival kan presenterar sina artister, förklarar Jon Bergsman, creative director och grundare på WDW Creative.

Han berättar vidare att projektet har pågått cirka 12 månader och att det startade med en workshop där byrån drog igång jobbet tillsammans med Carlsberg.

– Vi har även bjudit in konsumenter att delta i vissa beslut kring färgval och uppställningar, genom Xides kanaler på Facebook och Instagram.

Materialet byrån levererat till Carlsberg ska inte bara fungera på flaskor.

– De typografiska uppställningarna tillsammans med de organiska mönstren är tänkta att användas för att på ett enkelt sätt skapa tydlig branding oavsett kanal, berättar Jon Bergsman.

Grafiska element i WDW Creatives leverans till Carlsberg.
Grafiska element i WDW Creatives leverans till Carlsberg.

Då vi frågar Emelie Eriksson vad som definierar ett bra samarbete med en byrå, blir svaret att den öppna dialogen är A och O.

– Det ger rätt förutsättningar för kunna vara kreativa tillsammans.[fakta id=”47149″]

Gammal form på Xide till vänster och den nya formen till höger. Mockup av WDW Creative.
Gammal form på Xide till vänster och den nya formen till höger. Mockup av WDW Creative.