För att vinna i den nya kategorin ska du ha uppnått bäst effekt och kreativitet i kommunikationsinsatser där strategisk design stått i fokus, skriver Sveriges Annonsörer som arrangerar tävlingen. Inom strategisk design finns fyra underkategorier: konsument, företag, ideellt och internationellt.
– Strategisk design är en efterlängtad nyhet som både annonsörer och byråer efterfrågat. Strategisk design är mycket viktigt för framgångsrik kommunikation som fungerar och får nu Sveriges bästa tillfälle att tävla i fyra egna kategorier i 100-wattaren. Det ska bli otroligt spännande att få se alla nominerade bidrag i strategisk design som gett effekt, säger Ulf Hermansson Samell, utbildnings- och eventschef på Sveriges Annonsörer och ansvarig för 100-wattaren.
Casen ska vara producerade mellan 2014 och 2016 och det får gälla bland annat varumärkesidentitet, corporate identity och förpackningsseriedesign. Bidragsinlämningen öppnar 17 augusti och sista inlämningsdag är 20 september.
– För oss varumärkesbyråer är det otroligt välkommet att nu kunna tävla i 100-wattaren. Strategisk design är en kommunikationsform med hög effekt per investerad krona och 100-wattaren är ett bra sätt att lyfta fram detta, säger Ulf Berlin som är vd på varumärkesbyrån Silver.