Ny peer-to-peer-baserad utbildning för kodare

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2018-12-07

Under det internationella startup-evenemanget Slush presenterar finska mobilspelutvecklaren Supercell öppnandet av Hive. Inför öppnandet av den nya skolan i Helsingfors valde Supercell design- och insiktsbyrån Kuudes för utvecklingen av varumärkesstrategi, visuell identitet, digital design- & tjänsteutveckling samt inredning.

Hive baseras på samma pedagogiska modell som används i franska École 42. Detta innebär att skolan varken har lärare eller klasser. Istället sker inlärningen genom grupparbeten, där studenterna under den tre år långa utbildningen får söka och dela kunskap för att lösa verkliga problem. Liknande skolor är redan öppna i Paris, San Francisco och Amsterdam, men Hive blir den första akademin i Skandinavien som följer École 42s läroplan.

”Vi startade samarbetet med Kuudes i början av 2018, och deras förmåga att föra samman olika kompetenser i ett enda team övertygade oss”, säger Drussila Hollanda, koordinator och ledare för projektet på Supercell. ”Under året med Kuudes har vi lärt oss massvis om vad kodning betyder för våra potentiella studenter”.

Supercell skapar Hive för att avhjälpa bristen på kodare i Norden. Medan skolan finansieras av Supercell tjänar samhället i stort på att utbilda kodare i världsklass, som snabbt kan komma ut på arbetsmarknaden.

”Tillsammans med Supercell ville vi bygga världens bästa kodarskola, baserat på den revolutionerande École 42-läroplanen. Vi genomförde först en ordentlig grundstudie för att bättre förstå kodning och skolans olika målgrupper. Baserat på den varumärkesstrategi vi tog fram har vi kunnat skapa en enhetlig design både för digitala och fysiska plattformar. Arbetet utfördes av ett enda team på Kuudes, vilket innebar att vi har en sammanhängande varumärkesupplevelse som är relevant för alla målgrupper”, fortsätter Danielsson.

Kuudes har haft ett nära samarbete med Supercell för att bistå med konsumentinsikter, definiera positioneringen och varumärkesstrategin, samt för utformandet av den visuella identiteten, namn och digitala kanaler för skolan. I skrivande stund färdigställer Kuudes den specialdesignade inredningen för den renoverade fabriksbyggnaden som kommer att bli Hives campus från och med 2019.