Nya 100-wattaren är öppen

TEXT 

Lamin Kivelä

PUBLICERAD 

2020-09-16
Från och med idag, den 16 september kan du lämna in tävlingsbidrag till "Nya 100-wattaren". Här är listan med tävlingskategorierna och årets jury. Vi pratar också med arrangören om varför de gjort om anmälan.

Sveriges Annonsörer håller i tävlingen 100-wattaren och till i år är formuläret för anmälan av tävlingsbidrag uppdaterat. En liten förändring kan tyckas?

Ulrika Strallhofer, projektledare event på Sveriges Annonsörer. Foto: Jonas Olson.
Ulrika Strallhofer, projektledare event på Sveriges Annonsörer. Foto: Jonas Olson.

– I takt med de förändringar som har präglat branschen de senaste åren, med nya kanaler, format och verktyg, har det blivit allt svårare att mäta, redovisa och jämföra effekt. Det, i sin tur, har ställt nya krav på hur tävlingsbidrag redovisas och bedöms, berättar Ulrika Strallhofer, projektledare event på Sveriges Annonsörer.

Hon förklarar att tävlingsformuläret nu är standardiserat mot andra större tävlingar, för att bland annat ”kunna bygga upp fakta för att stödja forskningen kring detta”.

Men förändringarna har också som syfte att förenkla för de tävlande att redovisa bidrag.

– Formuläret har utvecklats i nära samarbete med forskare och experter inom marknadsföring och reklambyråer med lång tävlingserfarenhet. Syftet är att förenkla och förtydliga för tävlande vad de behöver redovisa för att kunna påvisa effekt och för jurymedlemmar att säkerställa att all fakta som behövs finns på bordet, så att de kan bedöma effekten på ett säkerställt sätt.

Vem kan lämna in tävlingsbidrag?

– Både annonsör och byrå, men det kan även vara en organisation, skola, politiskt parti eller annan aktör som tävlar.

Du kan lämna in tävlingsbidrag under perioden 16 september till 21 oktober. Anmälan och mer om tävlingen finns på 100-wattarens webbplats.

Den 11 februari 2021 avslutas tävlingen med prisutdelning och gala på Stockholms stadshus.

Juryn, 100-wattaren 2020. Foto: Pressbild.
Juryn, 100-wattaren 2020. Foto: Pressbild.

Jury och tävlingskategorier

Konsument
Per Carleö, marketing director, Volvo Cars (ordförande)
Christian Cabau, marknadschef, Klarna
Gina Azaric, chief marketing officer, Telia
Emma Cedell, mediechef, Samsung
Arvid Axland, kommunikationsstrateg och grundare, Pool
Johan Rynell, head of cultural insights, Nord DDB
Niclas Norström, head of strategy, Acne
Lina Lindén, chief operating officer, Wavemaker
Simone Westerberg, vd, IPG Mediabrands AB
Cecilia Perlind, client service director, Kantar Sifo

Företag och Employer Branding
Tobias Clewemar, head of brand and marketing strategy, Telenor (ordförande)
Karin Nedersjö, brand marketing manager, Ramboll
Magnus Aurell, head of group brand, Nordea
Minna Rodling, brand manager, Sandvik
Daniel Collin, kommunikationsstrateg/partner, Vinter
Emma Widerberg, brand strategist, Graal Brand Agency
Klara Eide, executive strategy director and Partner, M&C Saatchi
Jochum Forsell, senior partner, Hear
Johanna Alanko, chief operating officer and partner, Adon Media
Joakim Slettengren, vd, Nepa

Internationellt och Strategisk Design
Marie Wedin, direktör marknad, kommunikation och hållbarhet, chief operating officerp (ordförande)
Niclas Kullman, global head of digital marketing, analytics and insight, Daniel Wellington
Camilla Everberg, head of marketing and e-commerce, Elgiganten
Daniel Schröder, marketing director, Burger King
Ulf Berlin, executive strategist and co-founding partner, Silver
Roger Stighäll, vd, North Kingdom
Åsa Berg, vd, Open Studio Stockholm
Charlotte Berg, director of client management, Mindshare
Roland Komaromi, head of creative, Bizkit Havas
Annelie Önnerud, research executive, Novus

Långsiktigt
Jim Carlberg, head of marketing, Tre (ordförande)
Sara Hallsund, marketing director, Best Western
Anders Rynnel, head of marketing and brand, Apoteket
Anna Thelander, marknads- och kommunikationschef, AMF Fastigheter
Jerker Winther, head of strategy Åkestam Holst & Bold NoA, Åkestam Holst
Andreas Morne, founder/senior strategist, Abby Priest
Anna Celay, strategic director and partner, ANR BBDO
Sofie Westerstrand, partner and research director, Scream Mediabyrå
Marie Melin, chief people and growth officer, MediaCom
Björn Engvall, chief operating officer, RAM

Framsiktigt
Kristoffer Stenqvist, marknadschef, KRY (ordförande)
Jacob Anderson, chief marketing officer, Yamaha Motor
Marie Dellbrant, marknadschef, BMW
Cecilia Mortimer Meurling, marknadschef, Åhléns
Mizgîn Kanat, digital business developer, Mizgîn
Silla Levin, chief executive officer, Forsman & Bodenfors
Kristoffer Olofsson, chief executive officer, Precis Digital
Malin Johansson, nordic business director, Tre Kronor Media
Michaela Palombo Österberg, client director, Carat
Peter Bryngelson, head of brand and communication research, Demoskop

Samhällsansvar och Ideellt
Anna Sandberg, corporate communication manager, UNICEF (ordförande)
Anna Levegård, marknadschef, Lindex
Neaz Qadery, fundraising manager, Amnesty International
Anna-Karin Modén, kommunikationschef, Röda Korset
Patrick Kampmann, senior strateg, Volontaire
Robert Aras, partner and key account manager, Prime
Martin Cedergren, chief creative officer, Stendahls
Eva Samuelsson, business director, PHD Media Stockholm
Lina Wingren, insight and business strategy manager, HowCom
Cecilia Ydremark, fd segment portfolio manager, Tobii Pro AB

100-fattaren
Canan Yasar, creative director, Obeya (ordförande)
Nemo Stjernström, marknadsstrateg, Försvarsmakten
Ankie Cedergren Borg, global brand communication manager, Essity Hygiene and Health
Johnny Federley Kroneld, marknadsansvarig, Barncancerfonden
Frida Keane, director public affairs, communications and sustainability Sweden, Norway and Iceland, Coca Cola AB
Anbara Hussein, marknadskoordinator/planner, KAPI
Martin Werner, chief executive officer and managing partner, River
Jörgen Berglund, creative director, Volt
Hildegard Rodriguez, client manager, OMD
Suzan Hourieh Lindberg, vd/strategi, The Social Few