Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nytt koncept för Mackmyras nya destilleri

TEXT Camilla Buch

Kreatör är namnet på den nya produktserie som tas fram i Mackmyras nya destilleri. Först ut i serien är [jin], med form av Berghsstudenten och frilansande formgivaren Tom Hallgren.

Annons

Destilleriet på Mackmyra Bruk invigdes 2002 och det var där Mackmyra destillerade sin single maltwhisky fram till år 2011. Då invigdes gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby och produktionen flyttades över. I maj i år togs destilleriet åter i drift under namnet Lab Distillery by Mackmyra med syfte att där utveckla nya innovativa spritkategorier tillsammans med engagerade destillatörer. Först ut var Rickard Aldén och det var via honom som Tom Hallgren kom in i processen.

– Rickards flickvän hade hittat min portfolio och tipsat Mackmyra, som kontaktade mig. De hörde av sig ganska långt innan själva projektet drog igång, det var väldigt skönt att kunna vara med från början. Jag började jobba med research för konceptet som jag kom att kalla Kreatör, och tog fram identiteten som ska följa seriens gång, berättar Tom Hallgren.

Tom berättar att han i sin research uppfattade en snobbighet när det kom till vin- och spritkulturen, i hur namn och spritsorter uttalas, och det var så den fonetiska delen av identiteten fick sin start.

– Just gin är ju inte så svårt att uttala, men jag tänker på det långsiktigt. Det är roligt att ha någonting man kan läsa sig till, något som skapar nyfikenhet. Själva konceptnamnet, Kreatör, har en dubbel funktion egentligen. Mackmyra är internationellt och vi ville ha ett namn som både skulle kommunicera dess svenska bakgrund, men också vara lätt översatt till engelska.

Hur funkade samarbetet? Hur fria tyglar fick du i skapandet?

Tom Hallgren studerar design på Berghs och söker nu både anställning och frilans.

– Vi hade ett väldigt bra samarbete, jag har jobbat väldigt tight med Rickard Aldén för att få fram hans, och spritens, uttryck. Jag har varit på Mackmyra ofta för att pitcha och visa mina idéer. De har gett mig frihet och litat på mitt koncept, efter det har vi stämt av längs vägen.

Den grafiska identiteten ska lätt kunna appliceras på kommande spritsorter – fokus ligger på huvudingrediensen. För [jin] har etikettens bakgrund ett mönster där huvudingrediensen, enbär, syns i ett kalejdoskop.

– Kalejdoskopets fokus är mot mitten, där spritens namn står i en sans serif med ganska speciella former. Det är fint, men kan sticka i folks ögon. Jag gillar design som väcker intresse, det behöver inte nödvändigtvis vara det snyggaste, men det ska få köparen att stanna upp och locka till köp, säger Tom och avslutar:

– Jag ville symbolisera något slags spännande svenskhet, en blandning av svensk natur och den urbana människan. Det blir en krock som kan skapa någonting väldigt fint.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop