Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Nytt utseende på Iögonfallande förpackningar

TEXT Claes Nordström

De karakteristiska ögonen blir kvar i kakao-klassikern Fazer Ögons förnyade förpackningsdesign.

Annons
De ikoniska ögonen tar ännu mer plats i Fazers förnyade förpackningsdesign. Foto: Pressbild.
De ikoniska ögonen tar ännu mer plats i Fazers förnyade förpackningsdesign. Foto: Pressbild.

Kakaoprodukten har sålts i Sverige sedan 1899, men det var strax efter sekelskiftet som Ögon Cacao fick sitt namn och sin symbol – ett par ögon. 1956 förnyade Olle Eksell de ikoniska ögonen som används än idag. Utseendet har varierat på förpackningarna sedan 1950-talet, och nu är det dags för en förändring igen med ny design på förpackningarna som rullar ut i i butikerna.

– Vi förnyar förpackningarnas utseende och efter att ha utvärderat och konsumenttestat olika designspår känns det väldigt kul att nu äntligen få se Ögon-produkternas nya uttryck i butik. Vi hoppas att alla bakentusiaster blir lika förtjusta i designen som vi är och får inspiration i bakhyllan, säger Pernilla Jansson, Brand Manager på Fazer.

Logotypen med ögonen blir alltså kvar både på alla förpackningar i portföljen innehållande kakao och chokladprodukter. Enligt Fazer får dock förpackningarna ett mer enhetligt och stilrent utseende där de olika produkternas användningsområden förtydligas med inspirerande bilder. Bilderna är tagna av välrenommerade fotografen Lennart Weibull.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop