Kakaoprodukten har sålts i Sverige sedan 1899, men det var strax efter sekelskiftet som Ögon Cacao fick sitt namn och sin symbol – ett par ögon. 1956 förnyade Olle Eksell de ikoniska ögonen som används än idag. Utseendet har varierat på förpackningarna sedan 1950-talet, och nu är det dags för en förändring igen med ny design på förpackningarna som rullar ut i i butikerna.
– Vi förnyar förpackningarnas utseende och efter att ha utvärderat och konsumenttestat olika designspår känns det väldigt kul att nu äntligen få se Ögon-produkternas nya uttryck i butik. Vi hoppas att alla bakentusiaster blir lika förtjusta i designen som vi är och får inspiration i bakhyllan, säger Pernilla Jansson, Brand Manager på Fazer.
Logotypen med ögonen blir alltså kvar både på alla förpackningar i portföljen innehållande kakao och chokladprodukter. Enligt Fazer får dock förpackningarna ett mer enhetligt och stilrent utseende där de olika produkternas användningsområden förtydligas med inspirerande bilder. Bilderna är tagna av välrenommerade fotografen Lennart Weibull.