Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Pensel, passion och typografi

TEXT Mårten Huzell

Hantverkstraditionen med handmålade skyltar är på väg tillbaka. Med passion och precision vill Sthlm signs göra staden vackrare och få varumärken att sticka ut från mängden av massproducerade skyltar.

Annons
Foto: Sthlm signs

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Ibland är utveckling att titta bakåt. Så var det i alla fall för Pontus Rasmusson när han en dag snubblade över sign painting, hantverket att måla skyltar för hand. För Pontus, som har en bakgrund inom konst och formgivning, öppnades en helt ny värld fylld av möjligheter.

– Jag råkade springa på traditionen med sign painting för drygt tre år sedan och jag blev helt paff. Hur hade detta kunnat undgå mig i hela mitt liv? För grunden i allt jag gjort har varit färg och typografi av olika slag, berättar Pontus.

Hantverksyrket skyltmålare, eller sign printers som de kallar sig, försvann nästan helt i och med att det kom stora fina skrivare som lovade snabba och billiga skyltar.

– En helt ny värld öppnades upp för mig. Wow, det finns ett yrke som heter skyltmålare med traditioner och en gemensam kultur runt om i hela världen, fortsätter Pontus.

Tillsammans med vännen och kollegan Henrik Lindquist startade Pontus Sthlm signs, en designstudio med inriktning på traditionell skyltmålning. Henrik kommer från byråvärlden och har länge jobbat med illustration, typografi, och design på kända reklam- och designbyråer. Tillsammans har de över 20 års erfarenhet av typografi och formgivning. Det som fick dem att våga ta steget fullt ut och starta Sthlm signs var först och främst passionen för det handmålade uttrycket men de såg också att det fanns en efterfrågan. Det är inte alltid att slutprodukten är handmålad, som till exempel när de tog fram etiketten för en lokalproducerad öl, men det genomsyrar processen och finns med i framtagningen av designen.

Foto: Erik Undéhn
Foto: Björnhult

I dag är handmålade skyltar på frammarsch, framförallt i USA, England och Frankrike. Länder och platser har ofta sitt eget uttryck och unika estetik. Tänk bara på franska bistro med bladguldsläggningar på fönstret, engelska pubar med fish and chips-skyltar, eller amerikanska diners som utlovar världens bästa kaffe med stora runda bokstäver. Etablerade skyltmålare utvecklar också en egen stil och den som är insatt kan ofta se vem som har målat en given skylt.

– Jag kan se om det är en skylt av Kurt Mc Robert från New York. Alla har sin personliga stil som de arbetat fram under lång tid. Sin egen stil är inget man har från dag ett, utan är något man får kämpa sig fram till, berättar Pontus.

Foto: Sthlm signs
Foto: Sthlm signs

Skyltar är en tydlig del av stadsbilden och en möjlighet att skapa en identitet till en geografisk plats, om man nämner Stomatol-skylten så vet nästan alla var man befinner sig. Sthlm signs vill vara med och förändra stadsbilden och tycker att vissa stadsdelar är visuellt eftersatta när man tittar på skyltning och typografi.

– Vi tycker att staden förtjänar skyltning med passion som lyfter fram typografi med själ och historia, säger Pontus.

Han ser ljust på framtiden och hoppas att de kan bli inbjudna tidigare i processen vid till exempel byggen och offentlig utsmyckning. Han tror att resultatet kan bli så mycket bättre om skyltningen finns med från start.

– Om vi tar arkitektur eller stadsplanering som exempel. Har man inte tänkt hela vägen från byggstart till skyltning så finns det en risk att man snubblar på mållinjen. Speciellt i dag när man vill ha byggnader som berättar en historia. Det har spenderats miljoner på allt annat men man knyter inte ihop säcken med skyltning i den stil som byggnaden och arkitekten vill förmedla, fortsätter Pontus.

Foto: Sthlm signs

Sthlm signs jobbar för att återuppväcka hantverket skyltmålning. De tror att omsorg om varumärken blir allt viktigare och ett sätt att sticka ut bland sina konkurrenter. Ett sätt att visa denna omsorg är att lägga ner kärlek på skyltningen.

–  Även handmålat måste vara typografiskt korrekt. Vi brukar diskutera vad är det som handen gör, det där man inte kan sätta fingret på men som tillför slutprodukten något. Jag har inte kommit på vad det är, avslutar Pontus.

Foto: Sthlm signs
I workshopen 2 days of letters fick deltagarna lära sig baskunskap i material och penselteknik samt grunderna till att skapa blockbokstäver, casual one stroke textning, och script. Foto: Sthlm signs
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop