Punkig postmodernism på Grammisgalan

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2023-05-04
Sedan 1969 har Grammisgalan uppmärksammat och premierat artister, musiker och kreatörer på den svenska musikscenen. Årets identitet är en hyllning till punkeran och postmodernismen signerad WDW Creative Studio.

För 13 år sedan inleddes samarbetet mellan Grammisgalan och byrån WDW Creative Studio, som sedan dess tagit fram den visuella identiteten för prisgalan varje år. Men relationen sträcker sig ännu längre tillbaka än så. Byråns creative director och medgrundare Jon Bergsman har på uppdrag av IFPI Sverige arbetat med galan i ytterligare 7 år, vilket betyder att de i år firar 20-års jubileum.

Grammis 2023
I årets form har WDW Creative Studio låtit postmodernismen och punkeran färga identiteten. Tillsammans med en analog touch sattes kombinationen ihop för att få fram en kreativ krock med ett särskiljande uttryck. För att lyfta temat än mer valde byrån att i både artwork och tryck använda sig av färgstarka stickers, posters och tags.

– Här finns influenser från framför allt Sex Pistols som man kan se i årets ordmärke. Nästan plagierat men med största respekt, säger Jon med glimten i ögat. 

– Uttrycket från The Clash och andra tidiga punk-pionjärer har fått en självklart plats i både typografi, bildmanér och färgval. Vi har även inspirerats av David Carson och hans arbete med Ray Gun.

Förra årets identitet var en mash-up av cirkus och mode. Denna gång postmodernism och punk. Hur kommer ni som byrå på alla spännande kombos?

– För oss är det ett naturligt förhållningssätt till denna typ av uppdrag. Vi rör oss mycket inom populärkultur och alla typer av kreativa uttryck, så för oss ligger både musik, arkitektur, konst och mode nära hjärtat. På så sätt blir det enkelt att mixa olika världar för att finna intressanta krockar och nya synvinklar för att ta oss an uppdrag på bästa möjliga sätt, säger han.

Sabon och Poster Sans
Jon har tidigare berättat att deras arbete med identiteten inleds två till tre månader innan galan. För varje år har byrån fått allt större spelrum med allt vad gäller scenografin, locations, utveckling av temat och tightare produktion. 

Då varje Grammisgala fått en egen unik visuell form skiftar även typografin från år till år. Friheten det ger ser Jon positivt på då han menar att typografin sätter mycket av känslan.

– Med årets typografi har vi verkligen lekt oss fram för att skapa ett så dynamiskt ordmärke som möjligt. Vi har låtit Sabon och Poster Sans vara den genomgående hustypografin och även där strävat efter en krock mellan de olika karaktärerna.

Typsnitten Sabon och Poster Sans i samspel med en stark färgpalett gav identiteten en punkig look.

Läs också: Identiteten för årets Grammis

Arbetsgrupp
Camilla Heurlin, Projektledare
Jon Bergsman, CD
Linnea Lundqvist, Formgivare
Ebba Swartswe, Formgivare
Joakim Wijk, Motion Graphic

Uppdragsgivare
Lisa Cronstedt, Head of market and communication IFPI Sweden
Ulrica Örn, Producent Mooncake Media

Bildcred: WDW Creative Studio.

Grammis trycksaker.
Projektgruppen som jobbar med Grammis på WDW Creative – produktionsledaren Fanny Axelsson, projektledaren Camilla Heurlin och creative director Jon Bergsman, som också är en av de två grundarna av byrån. Foto: Lamin Kivelä.