I Pentawards bedöms varje år förpackningar från hela världen av en internationell jury av 15 högt respekterade designers, förpackningsdesignschefer och marknadschefer för stora globala varumärken.
Under Pentawards Conference på Packaging Innocations i Stockholm, talar Richard Walzer om att ett varumärkes beståndsdelar måste ses tillsammans och för att kunna överföras till en framgångsrik design.
— Ett varumärke består av flera dimensioner och tillsammans har de djupare betydelse och det är den som ska överföras till en design, säger Richard Walzer.
Genom att delta i Pentawards har förpackningsdesigners, designstudenter, varumärkesägare och förpackningsproducenter möjlighet att jämföra sina skapelser med andra från hela världen. Årets vinnare i Pentawards korades den 13 september i London. Totalt tolv vinster gick till de nordiska länderna, varav fyra till Sverige – ett guld, två silver och ett brons. Guldet gick till Super Tuesday & No Picnic för deras arbete med Noa Potions. Designkontoret Silver fick två silver för sitt arbete med Ica och Cervera. Bronset togs hem av Bold förpackningsserien Lilla Hjärtat, för Apotek Hjärtat. Ett urval av de vinnande bidragen kommer att presenteras på Pentawards Exhibit och tala på Pentawards Conference.