Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
40958

Så optimerar Frére-Jones för webben

TEXT Sara Wilk

I början av året släpptes Tobias Frére-Jones nya typsnitt Mallory. Under Typo Berlin berättade han om hur han arbetat för att optimera det för webben – med en lösning inspirerad av traditionellt hantverk.

Annons

Tobias Frére-Jones öppnar sitt föredrag på Typo Berlin med en fråga: Finns det inte tillräckligt med typsnitt?

Och han fortsätter genom att själv besvara den:

– Typsnitt är lösningar på problem. Och vi behöver nya typsnitt för att vi fortsätter att ha problem. Om vi inte hade några skulle jag bli av med jobbet.

Foto: Gerhard Kassner, Monotype, Typo Berlin
Foto: Gerhard Kassner, Monotype, Typo Berlin

Ett problem som fortfarande finns kvar, konstaterar han, är hur många typsnitt ser ut på webben. Ofta förloras läsbarheten när formerna ska översättas till pixlar och bokstavsformerna blir otydliga. Vår förmåga att känna igen ord hjälper oss att ändå se vad som står, men det betyder inte att det inte kan förbättras.

– De bokstäver som jag lägger så mycket tid, energi och kärlek på att ta fram blir till något som liknar fruktsallad. Eller mosaik. Men det går bortom att vara någonting som bara är otrevligt, utan det handlar faktiskt om tillgänglighet

I arbetet med Mallory tänkte han därför om och gick tillbaka till det traditionella hantverket. När blytyper var den regerande tekniken, och såldes separat, anpassades bokstäverna för optimal läsbarhet i mindre grader. Öglor öppnades och avstånden mellan tecknen förlängdes, till exempel. Så varför inte göra likadant med ett digitalt typsnitt?

– Gömt i det här finns en möjlighet som jag inte tror används så mycket. Våra ögon behöver olika saker vid olika storlekar, och traditionellt var det standard att förändra bokstäverna beroende på graden, berättar han.

– Jag testade det med Mallory, som dels finns i en standardversion. Och dels i en microplus-version, för webben och små storlekar i print, där alla förhållanden och detaljer ändrats på liknande sätt. Nyckeln är att få det att känns som samma typsnitt. Att inte ändra mycket, utan att göra små förändringar som får stor effekt.

Läs mer om Mallory här.

screencapture-frerejones-com-families-mallory-1452515885020_1

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera