Så ser juryn för Årets designköpare ut

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-09-19
I år blir andra året då branschens designköpare ska hyllas. Nu är juryn klar för Komm-initiativet Årets designköpare.
Från vänster: Danny Jian, Diana Uppman, Johanna Smeds, Barbro Ohlson Smith, Peter Kjellberg, Cecilia af Petersens, Andre Hindersson.

Syftet med hyllningen Årets designköpare är att lyfta fram de samarbeten där beställaren har varit en nyckelfigur och där den grafiska designen har varit en viktig affärsstrategisk framgång. Bakom står Komm och dess varumärkes- och designgrupp.

– Bra design ska både väcka intresse, beröra och skapa värde. Men ett lyckat slutresultat bygger på att man har en stark köpare som vågar och orkar genomföra förändringen. Årets designköpare är en hyllning som vänder strålkastarljuset mot dem. De bästa, modigaste, uthålligaste och mest nytänkande beställarna av design i Sverige, säger Oskar Lübeck, varumärkes- och designgruppens ordförande.

Andra årets jury utgörs av Barbro Ohlson Smith, grundare och creative director på Ohlsonsmith, Peter Kjellberg, chief marketing officer på Dometic Group, Johanna Smeds, managing director på Scandinavian Design Group, André Hindersson, grundare och ceo på Silver, Cecilia af Petersens, design director på Nord DDB Design, Danny Jian, creative director på Essen International, och Diana Uppman, ceo och partner på BVD.

– Fantastiskt att få, tillsammans med detta sällskap, gå igenom bidrag som djärva, kloka och smarta designköpare står bakom. Ser fram emot att få hylla tre av dessa lite extra, säger Barbro Ohlson Smith, som för andra året i rad leder juryn i arbetet.