Saddler fokuserar på sig själva

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-09-20
Det svenska lädervarumärket Saddler rebrandar för att nå ut i Europa.

Saddler har funnits sedan 1986 och är en av Sveriges specialister på bälten, väskor och accessoarer i läder. För att utmana även på den Europeiska marknaden har de nu gjort en storsatsning på rebranding, en online flagship store samt ny produktstrategi.

Företaget skapar läderprodukter för sitt eget varumärke men också för andra modevarumärken, som Oscar Jacobson och Morris. Med den nya brandingen gör de en satsning på det egna varumärket.

— Saddler har ända sedan starten varit specialister på det vi gör, kvalitativa läderaccessoarer i tidlös design. Vi har alltid tagit fram fantastiska produkter, men vi vill nu få fram vårt egna varumärke på ett tydligare sätt. Med rebranding av vårt varumärke, ny produktstrategi och inte minst vår stora satsning digitalt, så ser vi fram emot att möta både nya och befintliga kunder. Det är en fantastiskt spännande förändringsresa vi gör och den har bara börjat, säger Henrik Billger, vd på Saddler.

Det nya uttrycket är framtaget av designbyrån Grebban. De berättar att de insåg hur få som visste om vilka produkter Saddler gjorde och många som redan använde deras produkter visste inte om att det var Saddler som gjort dem.

— Det är dessutom en fantastisk produktkategori för e-handel- och influencer- och sociala medier-marknadsföring, så det var ett drömuppdrag att få hjälpa dem digitalisera och förnya sitt varumärke. Förutom att fylla varumärket med alla kärnvärden bolaget redan står för har en viktig förutsättning för hela design- och varumärkesstrategin varit att det ska fungera för en internationell utrullning och ökad synlighet i butiksledet. Den totala varumärkesupplevelsen ska dock alltid fås bäst i dess egna kanaler, framförallt via sin online flagship store, säger Anton Johansson, vd & grundare av Grebban.

Omgörningen är centrerad runt en ny logotyp och en symbol som kopplar samman de två versala D som finns i namnet. Dämpade färger och stilrent bildmanér ska sätta fokus på produkterna i den nya onlinebutiken.