Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Saddler fokuserar på sig själva

TEXT Camilla Buch

Det svenska lädervarumärket Saddler rebrandar för att nå ut i Europa.

Annons

Saddler har funnits sedan 1986 och är en av Sveriges specialister på bälten, väskor och accessoarer i läder. För att utmana även på den Europeiska marknaden har de nu gjort en storsatsning på rebranding, en online flagship store samt ny produktstrategi.

Företaget skapar läderprodukter för sitt eget varumärke men också för andra modevarumärken, som Oscar Jacobson och Morris. Med den nya brandingen gör de en satsning på det egna varumärket.

— Saddler har ända sedan starten varit specialister på det vi gör, kvalitativa läderaccessoarer i tidlös design. Vi har alltid tagit fram fantastiska produkter, men vi vill nu få fram vårt egna varumärke på ett tydligare sätt. Med rebranding av vårt varumärke, ny produktstrategi och inte minst vår stora satsning digitalt, så ser vi fram emot att möta både nya och befintliga kunder. Det är en fantastiskt spännande förändringsresa vi gör och den har bara börjat, säger Henrik Billger, vd på Saddler.

Det nya uttrycket är framtaget av designbyrån Grebban. De berättar att de insåg hur få som visste om vilka produkter Saddler gjorde och många som redan använde deras produkter visste inte om att det var Saddler som gjort dem.

— Det är dessutom en fantastisk produktkategori för e-handel- och influencer- och sociala medier-marknadsföring, så det var ett drömuppdrag att få hjälpa dem digitalisera och förnya sitt varumärke. Förutom att fylla varumärket med alla kärnvärden bolaget redan står för har en viktig förutsättning för hela design- och varumärkesstrategin varit att det ska fungera för en internationell utrullning och ökad synlighet i butiksledet. Den totala varumärkesupplevelsen ska dock alltid fås bäst i dess egna kanaler, framförallt via sin online flagship store, säger Anton Johansson, vd & grundare av Grebban.

Omgörningen är centrerad runt en ny logotyp och en symbol som kopplar samman de två versala D som finns i namnet. Dämpade färger och stilrent bildmanér ska sätta fokus på produkterna i den nya onlinebutiken.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]