Skogslandskap på årets Blossa

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-09-12
I år har Blossas glögg inspirerats av de Norrländska skogarna och smaksatts med kråkbär. Vilket också syns på flaskan, som tagits fram av konstnären Petra Börner och Scandinavian Design Group.

closer

blossa-16
Blossas form för 2016.

Varje år får Blossas årgångsglögg inspiration av en ny plats. Tidigare har influenser kommit från England, El Salvador och Japan. Men nu sneglar man mot Sverige och de norrländska skogarna.

Årets flaska går i gröna nyanser. Mönstret är inspirerat av skuggspelet i ett skogslandskap, typografin i guld liknas vid en lägereld – som omringas av dansande hjortar, järvar och björnar.

– Smaken är såklart central för Blossa men till årgångsglöggen lägger vi också stor vikt vid flaskans design. Blossa har vunnit många designpriser och det speciella i år är att vi har låtit en konstnär tolka glöggen och årets tema. Scandinavian Design Group har arbetat med Petra Börner, vars illustrationer bidrar till att Blossa 16 kan avnjutas både innan och efter att den är uppdrucken, säger Åsa Strömberg-Eng som är senior brand manager på Blossa.

Petra Börner arbetar mycket med fotografiskt material som referens, skisserna används sedan för att skapa kollage.
– För Blossa har jag låtit det djupa, mörka och gröna i skogen inspirera mig. Djuren och de väldoftande barr, moss- och ljunglandskapen har fått ta form på flaskan. För egen del kom jag under arbetet att tänka på att jag ofta tar naturen för given. Nu bor jag i storstaden London men naturen finns som en rot inom mig, som en påminnelse om barndomen i Sverige, berättar Petra Börner.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.