Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Smart förpackning på språng

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2015-11-19 | PUBLICERAD 2015-11-19

I årets Packaging Impact Design Award, PIDA, går vinsten till ett team från Mediehögskolan i Stuttgart.

Annons
8c50d5c3b36edd98_org kopia
Ladhid vann totalpriset i PIDA.

PIDA är en tävling som varje år arrangeras av Billerud Korsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen uppmärksammar innovativa förpackningslösningar och arrangeras tre gånger årligen, en i vardera land. Årets tema är Style & Smart on the Go och handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar för måltider som äts på språng.

Bidraget som vann totalpriset i tävlingen heter Ladhid, en förpackning för falafel i pitabröd, och togs fram av Hanna Vayhinger, Edda Seemann, Johannes Wilhelm och Valentina Lehmann från Mediehögskolan i Stuttgart.

Juryns motivering löd:

”Ladhid visar hur en förpackning kan vara såväl innovativ som användarvänlig och lätt att tillverka. Ladhid är gjord för att bära och äta en falafel i pitabröd. Den solfjäderformade, bärbara kartongförpackningen platsar perfekt i en modern och mobil livsstil. Förpackningen kan förses med ett lock för att undvika spill och ett bärhandtag gör den lätt att bära. Ladhid har visat sig vara en smart lösning för en enkel och kladdfri måltid för den som är på språng. Tack vare en mycket smart och funktionell vridmekanism, gör den flexibla solfjäderkonstruktionen att förpackingens storlek ändras av användaren själv. En lika finurlig som perfekt lösning.”

Både pris för bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop av H. Trang Nguyen, Lisa Herrmann, Sindy Osnowski och Vanessa Hahn. Förpackningen är utformad som en ring med en inre ring som kan fyllas med nötter eller godis och som samtidigt fungerar som en utdragbar stängningsmekanism.

Pris för bästa användarvänlighet gick till Cake Break av Anh Vu Nguyen, Georg Vulpius och Carolin Auzinger från Beuth tekniska högskola i Berlin.

9e8e7be6cbd79ff2_org
Bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop.
bf4605ffd35d860b_org
Cake Break fick pris för bästa användarvänlighet.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop