Sould låter Farbror Arnes glassa i vårsolen

TEXT 

Lamin Kivelä

ÄNDRAD 

2020-05-22

 | 

PUBLICERAD 

2020-05-22
Triumf Glass lanserade till våren 2020 Farbror Arnes, en ny serie glassar som ska ta upp kampen med premiumpinnarna på marknaden. Byrån Sould i Göteborg fick uppdraget att leverera ett grafiskt helhetsgrepp.
Farbror Arnes, Vit choklad.
Farbror Arnes, Vit choklad. Foto: Per Möller.

Pontus Bengtsson, digital art director på Sould berättar att de jobbat i mindre projekt med Triumf Glass sedan 2018. När det sedan blev dags att ta fram ett helt koncept för en ny produkt kom glasstillverkaren till dem.

Pontus Bengtsson, digital art director på Sould.
Pontus Bengtsson, digital art director på Sould. Foto: Emanuel Onsjö.

I korthet bestod briefen av att ta fram en förpackningsdesign som långsiktigt positionerar företagets nya glass, Farbror Arnes som ett hemvävt alternativ i det glassiga premiumsegmentet.

Förutom att kännas premium, skulle glassen också vara en hyllning till företagets historia och Arne Müntzing, som startade Triumf Glass i Göteborg 1946.

Farbror Arnes, förpackningen för Gräddkola i lyxig miljö.
Farbror Arnes, förpackningen för Gräddkola i lyxig miljö. Foto: Per Möller.

Det blev till slut en grafisk profil, diverse grafiska element för varumärket Farbror Arnes och tryckfärdig förpackningsdesign, berättar Pontus Bengtsson.

Mockup för stortavla, Farbror Arnes.
Mockup för stortavla, Farbror Arnes. Foto i mockup: Per Möller.

– Vi tog också fram och levererade tryckdesign anpassat för lastbil, frysbox, produktcheck, floor sticker, glasskylt, parasoll, mässvägg, kartong till influencers och kampanjmaterial för både tryckta och digitala medier.

Förutom riktlinjer för till exempel hur de olika typsnitten, logotyp och den randiga bakgrunden ska användas levererade Sould också manér för bildspråk i den grafiska profilen för den nya produkten.

Typsnitten på förpackningen; Regina Black, Apercu, Korolev Compressed och Sacramento, är en blinkning till 50-talet, förklarar Pontus Bengtsson.

Materialet till förpackningarna levererade byrån som tryckfärdiga pdf i Pantones färgrymd PMS och övrigt material i CMYK.

Bakom kulisserna, fotografen Per Möller och modellen Kalle Zacharoff. Lovisa Kvist på Sould jobbar med set design.
Bakom kulisserna, fotografen Per Möller och modellen Kalle Zacharoff. Lovisa Kvist på Sould jobbar med set design. Foto: Pontus Bengtsson.

[fakta id=”46894″]De jobbar annars gärna med hela processen, som i det här uppdraget för Triumf Glass.

– Allt från idé till färdigtryckt produkt och vidare till aktivering i form av kampanjarbete i både tryckt och digital form, berättar Pontus Bengtsson och fortsätter;

– För studiobilderna har Sould jobbat nära med fotografen Per Möller, med skissidé, fotografering och retuschering.

För leveransen till influensers levererade Sould förpackningen, och Triumf Glass tog det sedan hela vägen.

– En designad kartong med tryck på alla sidor. I kartongen fanns frigolitbox med ett antal glassar av varje sort, avslutar Pontus Bengtsson.

Just as it Sould, säger vi!