Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Sould låter Farbror Arnes glassa i vårsolen

TEXT Lamin Kivelä

Triumf Glass lanserade till våren 2020 Farbror Arnes, en ny serie glassar som ska ta upp kampen med premiumpinnarna på marknaden. Byrån Sould i Göteborg fick uppdraget att leverera ett grafiskt helhetsgrepp.

Annons
Farbror Arnes, Vit choklad.
Farbror Arnes, Vit choklad. Foto: Per Möller.

Pontus Bengtsson, digital art director på Sould berättar att de jobbat i mindre projekt med Triumf Glass sedan 2018. När det sedan blev dags att ta fram ett helt koncept för en ny produkt kom glasstillverkaren till dem.

Pontus Bengtsson, digital art director på Sould.
Pontus Bengtsson, digital art director på Sould. Foto: Emanuel Onsjö.

I korthet bestod briefen av att ta fram en förpackningsdesign som långsiktigt positionerar företagets nya glass, Farbror Arnes som ett hemvävt alternativ i det glassiga premiumsegmentet.

Förutom att kännas premium, skulle glassen också vara en hyllning till företagets historia och Arne Müntzing, som startade Triumf Glass i Göteborg 1946.

Farbror Arnes, förpackningen för Gräddkola i lyxig miljö.
Farbror Arnes, förpackningen för Gräddkola i lyxig miljö. Foto: Per Möller.

Det blev till slut en grafisk profil, diverse grafiska element för varumärket Farbror Arnes och tryckfärdig förpackningsdesign, berättar Pontus Bengtsson.

Mockup för stortavla, Farbror Arnes.
Mockup för stortavla, Farbror Arnes. Foto i mockup: Per Möller.

– Vi tog också fram och levererade tryckdesign anpassat för lastbil, frysbox, produktcheck, floor sticker, glasskylt, parasoll, mässvägg, kartong till influencers och kampanjmaterial för både tryckta och digitala medier.

Förutom riktlinjer för till exempel hur de olika typsnitten, logotyp och den randiga bakgrunden ska användas levererade Sould också manér för bildspråk i den grafiska profilen för den nya produkten.

Typsnitten på förpackningen; Regina Black, Apercu, Korolev Compressed och Sacramento, är en blinkning till 50-talet, förklarar Pontus Bengtsson.

Materialet till förpackningarna levererade byrån som tryckfärdiga pdf i Pantones färgrymd PMS och övrigt material i CMYK.

Bakom kulisserna, fotografen Per Möller och modellen Kalle Zacharoff. Lovisa Kvist på Sould jobbar med set design.
Bakom kulisserna, fotografen Per Möller och modellen Kalle Zacharoff. Lovisa Kvist på Sould jobbar med set design. Foto: Pontus Bengtsson.

Projektgrupp

Sould
Christian Zacharoff, creative director
Pontus Bengtsson, art director
Lovisa Kvist, copywriter och set design
Maria Fabiansson, projektledare
Emanuel Onsjö, grafisk formgivare
Fia Schelander, set design

Footograf
Per Möller

Triumf Glass
Felix Müntzing, försäljning och marknadschef
Kajsa Hedberg, marknadsansvarig
Klara Andreasson, grafisk designer
Matilda Alenius, PR och social media manager

De jobbar annars gärna med hela processen, som i det här uppdraget för Triumf Glass.

– Allt från idé till färdigtryckt produkt och vidare till aktivering i form av kampanjarbete i både tryckt och digital form, berättar Pontus Bengtsson och fortsätter;

– För studiobilderna har Sould jobbat nära med fotografen Per Möller, med skissidé, fotografering och retuschering.

För leveransen till influensers levererade Sould förpackningen, och Triumf Glass tog det sedan hela vägen.

– En designad kartong med tryck på alla sidor. I kartongen fanns frigolitbox med ett antal glassar av varje sort, avslutar Pontus Bengtsson.

Just as it Sould, säger vi!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop