Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
38989

Stockholm Open ska öka mångfalden

TEXT Camilla Buch

Sommarjobbsatsningen Stockholm Open startade 2015 och syftar till att bredda representationen i kommunikationsbranschen. Sista anmälningsdag är fredag 11 mars.

Annons
Initiativtagare: Maja Bredberg, PR-strateg på Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko, PR-rådgivare på Jung Relations & David Orlic, vice vd på Volontaire och ordförande i Komm.
Initiativtagare: Maja Bredberg, PR-strateg på Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko, PR-rådgivare på Jung Relations & David Orlic, vice vd på Volontaire och ordförande i Komm.

Satsningen började som ett samarbete mellan Stockholm stad, Nacka kommun, Berghs och byråerna Forsman & Bodenfors, Edelman Deportivo, Åkestam Holst, Jung Relations och Volontaire. I år är det 300 ungdomar från Stockholms ytterstadsdelar som under tre veckor kommer att sommarjobba på 50 av landets kommunikations- och designbyråer.

Enligt Stockholms stad är tanken är att ungdomarna ska upptäcka kommunikationsbranschen och lära sig hur kommunikation kan användas som ett verktyg för att lösa utmaningar kopplade till sina stadsdelar.

– Stockholm Open är ett nytt sätt att samarbeta mellan stad och näringsliv för att på sikt öka representationen i kommunikationsbranschen och samtidigt minska ungdomsarbetslösheten, säger David Orlic, vice vd på Volontaire och en av initiativtagarna.

– Stockholm Open är ett jättebra exempel på hur samarbete mellan staden och näringslivet kan bidra till att fler unga Stockholmare får sommarjobb. Sommarjobben är många ungas första kontakt med arbetslivet och ger viktiga referenser för framtida jobbsökande. Att samarbeta på det här sättet kommer att ge fler ungdomar förebilder i arbetslivet, inspirera dem och förhoppningsvis öppna upp nya vägar in på arbetsmarknaden för dem, säger arbetsmarknadsborgarrådet Emilia Bjuggren.

David Orlic berättar att förra året var ett pilotprojekt, en prototyp som lyckades och ledde till ett växande projekt. Ungdomarna anställs av Stockholm stad och byråerna står för arbetsplats och handledning i deras arbete. Dessutom får de coachning från studenter på designutbildningar. Arbetet grundas på kommunikationsuppdrag från Stockholm stad och deras egna stadsdelar.

– Allt det här är möjligt tack vare Stockholms stads vilja att hitta nya lösningar och arbeta med social innovation, säger David Orlic och fortsätter:

– Det gör mig också väldigt glad att så många byråer hör av sig och vill vara med i projektet – det är kul att se att företag som i vanliga fall är konkurrenter kan samlas och göra skillnad tillsammans. Det är ett fantastiskt sätt att bli en del av lösningen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]