Svenska Designpriset är en årlig tävling i design och grafisk kommunikation, med syfte att belysa, utveckla och främja designerns arbete, berättar Dick Ander då vi bollar frågor per mejl i början av juni 2021.
[fakta id=”49276″]Tävlingen är öppen för alla som arbetar med design över hela Sverige, Europa och övriga världen.
Dick Ander berättar om ”en svindlande transformering” sedan starten för lite drygt 15 år sedan.
– Från dagspress, böcker och kataloger till digitala produkter som sociala medier, appar, sajter, spel, motion graphics och framför allt film. Även hantverket design har utvecklats väldigt mycket. Idag är tävlingens största kategorier Grafisk identitet och Förpackningar.
Förutom att tävla i grafisk identitet och förpackningar, som ingår i tävlingskategorin Identitet, finns också kategorierna redaktionellt, information, reklam, digitalt, bildkommunikation och event.
Därutöver tillkommer specialpriserna Juryns pris, Årets våghals och Årets designer.
I bedömning av tävlingsbidrag jobbar Svenska Designpriset inte enbart med sin jury. Den som vill kan vara med och rösta. Något närmare 85 000 personer tog chansen att göra i förra årets tävling.
– Det är 50 procent jury och 50 procent svenska folket som utser vinnarna. Varje år redovisar vi öppet juryns och svenska folkets röst, förklarar Dick Ander.
Han berättar också att tävlande hittills i år skickat in ungefär 100 bidrag, men att de räknar med sedvanlig anstormning sista veckan.
Märker ni någon skillnad mot tidigare år?
– Lite färre fram till idag. Om folk är extra sena eller om branschen gjort färre bra jobb under pandemiåret återstår att se framåt midsommar och sammanställningen.
Vill du tagga Svenska Designpriset i olika sammanhang kan du använda #svenskadesignpriset.