Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svenska Designpriset – pristagare 2020

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-09-08 | PUBLICERAD 2021-01-22

Tävlingen Svenska Designpriset 2020 är avgjord. Här är listan med alla pristagare och länk för att se prisutdelningen från den 21 januari 2021.

Annons

Johan Wester, ena halvan av duon bakom humorserien Hipp hipp på SVT ledde prisutdelningen för Svenska Designpriset 2020. Inspelningen från eventet, som sändes live från Gothia Towers i Göteborg går nu att se på Vimeo.

Sedan 2005 har svenska folket kunnat vara med och rösta fram sina favoriter och för tävlingen 2020 deltog  84 403 personer i omröstningen.

En nog så viktig insats, eftersom rösterna verkligen är med och avgör hur det går för de tävlande.

– Kategorigulden och silver är 50 procent folket och 50 procent juryn, berättar Dick Ander, ordföranden i juryn för Svenska Designpriset 2020.

Jury 2020

Tobias Ahlin, designchef Minecraft
Dick Ander, art director och juryns ordförande
Bo Bergström, creative director
Josefin Karlsson, user interface designer Google
Anna Lundqvist, art director och user interface designer
Christina Sandell, art director och rektor, Yrgo art director och copy
Andrea Rosengren, designchef H&M

Årets pristagare

Redaktionellt – Bok –Print

Guld

Grönsaker A-Ö – Recept och bruksanvisningar

Byrå: Bokförlaget Ester Bonnier

Motivering: För styv, klassisk bokdesign i ljusa uppslag som föder vördnad för och status åt växter nära oss.

Silver

En drinkhistoria, Nuet

Byrå: Nuet

Redaktionellt – Magasin – Print

Guld

Wallpaper Magazine

Byrå: Everywhere Communication

Motivering: För en välavvägd stilren design i typografi och bild som även tillåts rymma till vitala, utmanande och fängslande domäner.

Silver

Kate Jubileumsmagasin

Byrå: Kate designstudio

Redaktionellt – Kundtidning – Print

Guld

Story

Byrå: Spoon

Motivering: För en kraftfullt och varierad kommunikativ utstyrsel som kongenialt sätter nutidsmänniskan och framtiden i fokus.

Silver

Magasinet S

Byrå: Appelberg

Redaktionellt – Personal/medlemstidning – print

Guld

STHLM Magazine

Byrå: OTW

Motivering: För risken att ryckas med av denna djupa, breda och inspirerande framställning är stor. Vi tar gärna den risken och lockas in.

Silver

Företagaren

Byrå: Jonas Hellström D+AD

Redaktionell – digital

Guld

SVT Nyheter & Sport

Byrå: Sveriges Television

Motivering: För en beundransvärt tydlig och enkel design som gör det möjligt för alla att ta till sig oberoende nyheter. I en värld där vi behöver det mer än någonsin.

Silver

Nya Omni

Byrå: Schibsted Products & Technology AB

Information – print

Guld

Mönstringshandboken

Byrå: Familjen

Motivering: För den viktiga uppmaningen att ”göra sin skyldighet.” Informativt utan pekpinnar, känslofyllt utan snyft och framför allt ärligt inbjudande.

Silver

Love Lundell. Sentimentally Yours, The Red Forest

Byrå: Fredrik Söder Design

Information, digital

Guld

operanplay.se

Byrå: Doberman

Motivering: För nyskapande grepp i både interaktion och formgivning. Starka visualiseringar bryts av med mjuka transitioner på sätt som är värda att prisas.

Silver

Junibacken

Byrå: Bazooka AB

Information – Årsredovisning – print

Guld

Stim Årsredovisning 2019

Byrå: Narva Communications AB

Motivering: För ett hantverk med både rytm och taktkänsla som låter kärleken till musiken skapa visuella vibrationer genom varje liten detalj.

Silver

Vad vi gjorde 2019

Byrå: Riksteatern

Information Årsredovisning – Noterade bolag

Guld

Dometic Årsredovisning 2019

Byrå: Hallvarsson & Halvarsson

Motivering: För ett eskapistiskt koncept med bra hantverk som tydligt förmedlar och övertygar om att äventyret väntar runt hörnet

Silver

New Wave Group Hållbarhetsredovisning 2019

Byrå: New Wave Group

Information – Årsredovisning – digital

Guld

Troax digitala årsredovisning

Byrå: Ny Studio

Motivering: För vågad typografi i rörelse, som får oss att tro att morgondagen är säkrare.

Silver

Tekniska verkens verksamhetsredovisning och årsredovisning 2019

Byrå: Significant Bit/Edit & björnen

Identitet – Grafisk identitet

Guld

Quod Identity

Byrå: Studio Björn Ceder AB

Motivering: För ett stilsäkert, stämningsfullt och närvarande uttryck i perfekt harmoni med både tid, sinnen och produkt.

Silver

SBAB Grafisk identitet

Byrå: Nord ID

Identitet – Redesign

Guld

Wallenstam Identitet Redesign

Byrå: Paradigm

Motivering: För påminnelsen om att ett genomtänkt ”myrsteg” kan bli ett sjumilakliv. Det här är en redesign som är elegant, stilren och samtidigt full av liv. Juryn lyfter på hatten.

Silver

KPA pension

Byrå: Söderhavet

Identitet – Grafisk identitet – hantverk

Guld

Oxid Bar x Mat

Byrå: Acid and Marble

Motivering: För ett perfekt balanserat kaos av intryck och uttryck, där kärleken kalasar till sena timmen i varenda detalj.

Silver

Ny logotyp för Moramast

Byrå: PCG

Identitet – Förpackning

Guld

Byrå: Malmö Reklambyrå

Motivering: För en knivskarp förpackningsdesign, värdig ett innehåll som är både livsförändrande och livräddande. Juryns bestämda uppfattning är att borde få känna sig så självklara och så åtråvärda vid unboxing!

Silver

Farbror Arnes

Byrå: Sould

Identitet – Förpackning – dryck

Guld

Together We Create Absolut

Byrå: Happytear AB

Motivering: För en visuell knock-out som slår dig till marken men ändå gör dig glad. Om budskap i en flaska kallas flaskpost, så är årets vinnare en färgsprakande ”flask-poster”.

Silver

Brännvein

Byrå: Gotland Whisky

Identitet – Förpackning – livsmedel

Guld

Haupt Lakrits x Moomin

Byrå: Martin Ohlsson Design Studio

Motivering: För att det nya svarta är en sällsamt smakfull paketering av en ikonisk bildvärld. Det här är godis för alla sinnen, inklusive barnasinnet!

Silver

Falksalt – Storyn om salt.

Byrå: Identity Works

Identitet – Produktdesign

Guld

Markslöjd by Ann Ringstrand

Byrå: Markslöjd AB

Motivering: För den lågmälda skaparglädjen och den avundsvärda hantverkskänslan. För kvalitet som både känns och syns.

Silver

Play Food from the Future

Byrå: Forsman & Bodenfors

Identitet – digital

Guld

RH sustainability stories

Byrå: Ny Studio

Motivering: För de stunderna när varenda detalj sitter. En gengomeånde lekfull identitet sätter fingret på något eget. Vi lutar oss tillbaka och njuter.

Silver

Bambuser visuell identitet

Byrå: Doberman

Reklam – print

Guld

Livsviktiga Snack

Byrå: Åkestam Holst

Motivering: För att denna kampanj skapar frågor om kommunikation kan få se hur som helst ut. Tack och lov är dessa texter, bilder och illustrationer ute i våra medier och gör ett sällan så avgörande viktigt jobb.

Silver

Nyårslöftet

Byrå: Forsman & Bodenfors

Digitalt – Sociala medier

Guld

Mensfadder

Byrå: Dear Friends

Motivering: För att lyckas förmedla ett viktigt budskap på ett lekfullt och snyggt sätt. Vi älskar det genomtänkta illustrationsmanér som är designat för att engagera målgruppen i sociala medier.

Silver

Hantverksakademin – Ett före och ett efter

Byrå: Priority

Digitalt – Smarttelefon

Guld

Riktiga Vykort

Byrå: Bontouch AB

Motivering: För att den plockar fram designern i vem som helst. För en känsla för detaljer och helhet. Det är roligt och enkelt i gränslandet mellan digitalt och fysiskt.

Silver

P.F.C. iOS & Android

Byrå: PFC Technology AB

Digitalt – E-handel

Guld

sandqvist.com

Byrå: Grebban

Motivering: För att genomgående bra exekvering av design vinner långsiktigt. Vi inspireras och förundras över det bärande, vackra hantverket.

Silver

Slow fashion. Fast platform

Byrå: Yaytrade

Bildkommunikation – Foto

Guld

Scenkonstbilder Göteborgsoperan

Byrå: Göteborgsoperan

Motivering: För att scenen är tigande. För att musiken är ljudlös. För att stjärnorna är stumma. Men de platta, fyrkantiga, visuella presentationerna lever upp för fullt och vi får uppleva vad denna konstart förmår. Djupt delaktiga och medagerande som vi blir.

Silver

Penny

Byrå: Tele2

Bildkommunikation – Illustration och Infographic

Guld

Livsviktiga Snack

Byrå: Åkestam Holst

Motivering: För starka, ärliga och träffsäkra illustrationer som fångat essensen av ett svårt och viktigt ämne. Vågat och lekfullt lämnar de en med känslan av en käftsmäll och en varm kram.

Silver

Saga Feedback Illustrationer

Byrå: Jonn Clemente Illustration

Rörlig bild/film – Redaktionell

Guld

Stories from Sweden – changing the world with drones

Byrå: Svenska institutet

Motivering: För ett berättande som berör. Där vackert bildspråk skapar nyfikenhet och stolthet. För bedriften att vara kommersiell och samtidigt genuin.

Silver

Sweco Groene Dijk

Byrå: Appelberg

Rörlig bild/film – Information

Guld

Förbifart Stockholm

Byrå: Prolounge/Haus

Motivering: För att en lekfull design får oss att äntligen förstå dessa komplexa samband. Den imponerande 3D estetiken går inte någon förbi.

Silver

Ta snacket

Byrå: Linkin

Rörlig bild/film – Identitet

Guld

Djuränklingar

Byrå: New Normal

Motivering: För ett starkt och genomarbetat berättande, i en form som upplevs personlig och äkta.

Silver

Zinkgruvan

Byrå: Appelberg

Rörlig bild/film – Reklam

Guld

Morakniv Classic. Make History.

Byrå: Kojan Film AB

Motivering: För en känsla och ett knivskarpt hantverk som imponerar. Får en produkt från 1891 att kännas inbjudande modern.

Silver

30.000 bilar

Byrå: Forsman & Bodenfors

Event – Monter och event

Guld

Världens Hem

Byrå: Futurniture

Motivering: För ett koncept som äntligen vågar bryta mot det vita, avskalade och förutsägbara. Lekfullt, livsbejakande och personligt. Här vill man bo!

Silver

Baux – Church of Acoustics

Byrå: Ronnestam Creative Studio & Form Us With Love

Event – Visual Merchandising

Guld

Workshop x Röda Korset pop-up för medmänsklighet & hållbarhet

Byrå: Workshop – The Full Service Retail Agency

Motivering: För ett tydligt och inbjudande koncept som skapar känslan av värme och hopp om en bättre värld. En upplevelse som får en att reflektera över sina egna vanor och vår tillvaro.

Silver

Julskyltning

Byrå: Forsman & Bodenfors

Juryns priser

Årets Våghals

Livsviktigt Snack

Byrå: Åkestam Holst

Motivering: För att känslor är svåra att fånga i ord. Svårare ändå, om känslorna är stora och människorna små. Allra viktigast, att kunna det då.

Årets designer

Sara Bellafesta

Byrå: Åkestam Holst

Motivering: För att hon fyller våra liv med vågade, vackra och kraftfulla kompositioner. Dessa är lyhörda för tid och rum och når oss alla. Om vi går riktigt nära upptäcker vi en väl avvägd känsla för detaljer, hantverk och material och allt detta hissar hon upp till inbjudande och spännande helheter som blir till lockande budskap.

Juryns Pris

Strindbergs lilla röda

Byrå: Natur & Kultur

Motivering: För den kulturella insatsen att insiktsfullt och ömsint lyfta fram vår störste författare och hans verk i tjusande bokhistoria, typografi, fotografi, formgivning som förärar oss ständig näring från inspirationens källa.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop