Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svenska vinnare i International Visual Identity Awards

TEXT Mette Rosencrantz

Reklambyrån Accidens och designstudion Hultbergmartens kammade hem priser i designtävlingen International Visual Identity Awards.

Annons

International Visual Identity Awards är den första oberoende internationella designtävlingen som enbart fokuserar på visuell identitet. Deras uttalade uppdrag är att lyfta fram och hylla världens bästa visuella identitetsdesign. Tävlingen är baserad i London och hade i år 25 tävlande länder i 20 olika kategorier.

SBA_COLLECTION-web_

I år tog två svenska bidrag hem pris – Accidens fick guld i kategorin Entertainment för deras omprofileringsarbete av näringslivsgalan Sundsvall Business Awards, och Hultbergmartens fick silver i kategorin Public Sector för Stagneliusskolans nya identitet.

– Med den nya logotypen och profilen har vi försökt fånga staden Sundsvall, dels hur den ser ut med bergen och Selångersån, men även dess dåtid och framtid. Självklart känns det som tvättäkta Sundsvallare lite extra roligt att vi vinner med vår egen stad, säger Accidens byråchef Jonas Svedin, som även varit galans konferencier de senaste åren.

– Superkul för Sundsvall Business Awards och alla inblandade! En tydlig, sammanhållen identitet att vara stolt över, säger Mattias Sahlén, art director på Accidens, som ligger bakom formidé och utförande.

Nya_loggan-_vit_p-_r-dDet var främst logotypen som ledde fram till vinsten för Hultbergmartens. Enligt Tove Martens, creative director på Hultbergmartens, har logotypen arbetats fram för att bära Stagneliusskolans identitet.

– Visualiseringen av logotypen kommer från ett klassiskt akademiskt ursprung i emblemsformen, omfamnad av lagerkransen. Ragnar Östbergs arkitektur och 1930-talets typiska rusticering som är väldigt karaktäristiskt för just Stagneliusskolan fick stå som referens i det streckade uttrycket, säger Tove Martens och fortsätter:

– Det känns helt suveränt! Vi är otroligt stolta över att ha ett projekt som det vi gjorde med Stagneliusskolan i vår portfölj. Stagg är en toppenkund där samarbetet varit lustfyllt och slutresultatet något som vi alla varit riktigt nöjda med.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop