International Visual Identity Awards är den första oberoende internationella designtävlingen som enbart fokuserar på visuell identitet. Deras uttalade uppdrag är att lyfta fram och hylla världens bästa visuella identitetsdesign. Tävlingen är baserad i London och hade i år 25 tävlande länder i 20 olika kategorier.
I år tog två svenska bidrag hem pris – Accidens fick guld i kategorin Entertainment för deras omprofileringsarbete av näringslivsgalan Sundsvall Business Awards, och Hultbergmartens fick silver i kategorin Public Sector för Stagneliusskolans nya identitet.
– Med den nya logotypen och profilen har vi försökt fånga staden Sundsvall, dels hur den ser ut med bergen och Selångersån, men även dess dåtid och framtid. Självklart känns det som tvättäkta Sundsvallare lite extra roligt att vi vinner med vår egen stad, säger Accidens byråchef Jonas Svedin, som även varit galans konferencier de senaste åren.
– Superkul för Sundsvall Business Awards och alla inblandade! En tydlig, sammanhållen identitet att vara stolt över, säger Mattias Sahlén, art director på Accidens, som ligger bakom formidé och utförande.
Det var främst logotypen som ledde fram till vinsten för Hultbergmartens. Enligt Tove Martens, creative director på Hultbergmartens, har logotypen arbetats fram för att bära Stagneliusskolans identitet.
– Visualiseringen av logotypen kommer från ett klassiskt akademiskt ursprung i emblemsformen, omfamnad av lagerkransen. Ragnar Östbergs arkitektur och 1930-talets typiska rusticering som är väldigt karaktäristiskt för just Stagneliusskolan fick stå som referens i det streckade uttrycket, säger Tove Martens och fortsätter:
– Det känns helt suveränt! Vi är otroligt stolta över att ha ett projekt som det vi gjorde med Stagneliusskolan i vår portfölj. Stagg är en toppenkund där samarbetet varit lustfyllt och slutresultatet något som vi alla varit riktigt nöjda med.