Det blev inga svenska bidrag som fick högsta vinsten, platinum, i årets upplaga av den globala förpackningstävlingen Pentawards. Den 14:e i ordningen. Däremot blev det guld-, silver- och bronsutmärkelser för svenska designer och byråer i ett flertal kategorier.
Stockholmsbaserade designbyrån Silver har fått priser förr i Pentawards, och så även i år. Det blev ett guld i kategorin Distributors’/Retailers’ own brands/Private labels. Priset får de för en förpackning till hörlurstillverkaren Ample.
En annan stockholmsbyrå, Pond design fick också ett guld för sin utformning av flaskor för Swedish Tonic. Utmärkelsen kom i dryckeskategorin Beverages, ciders and low-alcohol drinks.
Duni Groups inhouse-avdelning vann ett silver, i kategorin ”Other markets” för en serie ekologiska färdigmatsförpackningar.
Byråerna Silver och Pond design kammade även dem hem varsitt silver. Silver gjorde designen till livsmedelsförpackningar för bageri- och delikatessföretaget ”Oh My Good!” i Huddinge.
I parfymkategorin fick Pond design ett silver för förpackningsdesignen till doftljus från Nokult.
I kategorin Beverages tog byrån Drama Queen hem ett brons för sin design till Absolut Comeback” – en återvunnen vodkaflaska.
Det mest prestigefyllda priset, Best in show – Diamond Pentaward blev även det en vodkaflaska. En enhällig jury röstade fram amerikanska varumärket Air Co som vinnare.
Air co-vodkan kommer i en återanvändbar flaska. Den beskrivs ha en minimalistisk design och som förenar lyx med hållbarhet. Förslutningen på flaskan är en glaspropp. Fokus för konsumentens öga blir vodkan då etiketten är placerad på den nedre delen av flaskan. Det påtalas också att flaskan kan få nytt liv, till exempel som vattenflaska eller ljusstake, när den giftfria etiketten tas bort.
Över 2000 tävlingsbidrag från 60 länder deltog i årets Pentawards. Mer än 400 av dessa belönades med priser av olika valörer. Alla vinnare presenteras och är sökbara på Pentawards sajt.