Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tidlös pop-klassiker sätter fokus på elektricitet

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-03-11 | PUBLICERAD 2019-03-11
Annons

Musikvideon ”Electric power”, är regisserad av Linnea Bergman och utspelar sig på en scen mitt i skogen. Looken är skapad tillsammans med modeskaparen och designern Martin Bergström. Videon är ett samarbete för Volkswagens stora elbilsatsning som nu släpper svenska elektro/punkartisten Rein i en ny tolkning av låten ”Electric power”, producerad av Joakim Åhlund.

Leila Ks hit ”Electric” från 1996, som då producerades av Denniz Pop och Max Martin i den legendariska Cheiron-studion ses som en tidlös klassiker och nådde topp 10 i Sverige och flertal andra höga placeringar runtom i Europa.

Tanken med temat för den nya videon är att allt kretsar kring kraften i en elbil och situationer som kan drivas av batteriet i en e-Golf.

– Volkswagen och musik börjar bli tradition och både låten och artisten för vår elbil-satsning kändes självklara. Låten är en tidlös klassiker med fokus på just elektricitet, men det är en svår låt att axla. När vi hörde Rein kände vi direkt att hon både kan bära upp låten och även få in ännu mer ”electric power”, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen.

Reins version finns nu på Spotify och är producerad av Joakim Åhlund och Tony Senghore. Joakim Åhlund är känd från bl a Teddybears, Ceasars och Les Big Byrd, och har även skrivit och producerat åt artister som Robyn, Iggy Pop, Cheryl Cole, Sia och Håkan Hellström. Artisten Rein nominerades till Årets Nykomling och Årets Dans på P3 Guld 2017 efter ett succé-år med genombrottssingeln ”I Don’t Get Anything But Shit From You” i ryggen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop