Utmaningar på årets Dmexco

TEXT 

Peter Ollén

PUBLICERAD 

2019-09-13
Det är marknadscheferna som driver utvecklingen i företaget. Det är de som först luktar sig fram till de nya trenderna och vad som kan behövas i framtiden.

Ändå är det bara tio procent av vd:arna som säger sig ha förtroende för att lägga framtiden i marknadschefernas händer. Och marknadscheferna själva ropar efter att få vara en del av ett team, som bygger tillsammans. Ändå upplever de ofta att de lämnas i sticket – och med budgetar som omöjligen är tillräckliga för att utföra det som förväntas av dem.

Det är den rätt dystra bild av ledningsgruppens mest analytiska och välutbildade personer som kom fram under onsdagens diskussion på Dmexco i Köln. Dmexco har blivit något av marknadsförarnas årliga mecka. Årets utgåva är inget undantag. Med 40 000 besökare som vardera betalar 1290 euro för att få lyssna på och lära från runt 600 talare på ett tiotal scener.

— Det är ett roligt event att ställa ut på, säger Maya Staels från Chili Publishing. Besökarna här är verkligen nyfikna. De går också runt och funderar över hur de kan kombinera produkterna från olika utställare och därmed få en marknadsmässig fördel.

Pinterest är med på Dmexco för första gången. De berättar att 97 procent av sökningarna handlar om en stol, en svart topp eller annan produkt – inte ett varumärke. Som varumärke på Pinterest ska man därför med bilder fånga upp ett intresse, där man inte kan luta sig mot varumärket.

En som däremot lyfter fram varumärket är Ben Francis från engelska Gymhack. Han berättade på scenen om hur han helst spenderar sina dagar på gymmet. Utifrån det har han skapat sin klädserie, där allt säljs direkt till kund. Han lyfte bland annat fram vikten av att vara lika synlig i alla kanaler och hela tiden möta kunden på samma sätt.

Gymhack var ett typiskt exempel på något som gång på gång lyftes fram på årets Dmexco – önskan från varumärkesägarna att själva ha direktkontakt till slutanvändaren. Många varumärken berättade om hur de gärna rundar retail på väg till kunden. Inte minst handlar det om att själv kontrollera tilliten och kundernas relation till varumärket.

Det var tvära kast i programmet. Efter retail kom samtalet in på medier. I ett panelsamtal mellan CNN, BBC och Axel Springer diskuteras mediernas roll i en tid när allt handlar om trust – tillit.

— För 20 år sedan sade vi att ”Content is King”. För tio år sedan var det plattformar, typ Facebook, som allt handlade om. Nu känner jag mest en stor förvirring, sade en av deltagarna. BBC uttryckte bekymmer över att deras material i allt större utsträckning syns i kanaler och en kontext som de inte själva kontrollerar. Alla var oroliga över falska nyheter som spreds i deras namn.

När det gäller medier, så finns det många utställare som på olika sätt vill hjälpa till att skydda webbplatserna mot falska kopior – något som tydligen blir allt vanligare. Det handlar om allt från regelrätta kidnappningar av hemsidor till att kopior med snarlika namn skapas och marknadsförs. Det påpekades att offentlig sektor är mycket medveten om intrång och digitala attacker. Privata företag ser mest datasäkerhet som en kostnad – trots att det i dag kan äventyra hela företagets existens.

Ett problem med datasäkerhet är vem som ska vara ansvarig. Vd är den som borde ha ansvaret, men det är en person som aldrig engagerar sig i dessa frågor. IT betraktas som en kostnad och de kanske vill prioritera annat i sina budgetar. Marknadsavdelningen tycker inte det är deras ansvar. Resultatet är att många företag – även stora – är förvånansvärt sårbara.

En kvinna som jag kommer att hålla koll på framöver är Piera Gelardi. Hon började med att berätta om hur kroppskontakt frigör hormoner av välmående inom oss. Därefter bad hon alla att ta grannens hand – vilket nästan ingen i rummet gjorde. Misslyckat? Tvärtom! Hon ville berätta om hur vår instinkt är att hålla oss på den säkra sidan. Inte utsätta oss för fara. Och det är något vi måste förhålla oss till. Både hos oss själva, när vi borde våga att testa nya grepp och vägar till kommunikation. Och när vi behöver möta våra kunder på ett nytt och oväntat sätt.

Låt oss avsluta med en titt på sociala medier. Den nykomling som hade flest besök i sin monter, var utan tvekan kinesiska Tiktok. 15 sekunder långa videor laddas upp. De ska uttrycka någonting som är jag. Express yourself är uttrycket som företaget använder. Trots långt samtal hade jag svårt att hitta affärsmodellen och var mediet kommer in i marknadsförarens vardag. Att användarna tagit till sig Tiktok, det är odiskutabelt. Sedan starten för knappt två år sedan har de nu över en halv miljard användare.