Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Utmaningar på årets Dmexco

TEXT Peter Ollén

Det är marknadscheferna som driver utvecklingen i företaget. Det är de som först luktar sig fram till de nya trenderna och vad som kan behövas i framtiden.

Annons

Ändå är det bara tio procent av vd:arna som säger sig ha förtroende för att lägga framtiden i marknadschefernas händer. Och marknadscheferna själva ropar efter att få vara en del av ett team, som bygger tillsammans. Ändå upplever de ofta att de lämnas i sticket – och med budgetar som omöjligen är tillräckliga för att utföra det som förväntas av dem.

Det är den rätt dystra bild av ledningsgruppens mest analytiska och välutbildade personer som kom fram under onsdagens diskussion på Dmexco i Köln. Dmexco har blivit något av marknadsförarnas årliga mecka. Årets utgåva är inget undantag. Med 40 000 besökare som vardera betalar 1290 euro för att få lyssna på och lära från runt 600 talare på ett tiotal scener.

— Det är ett roligt event att ställa ut på, säger Maya Staels från Chili Publishing. Besökarna här är verkligen nyfikna. De går också runt och funderar över hur de kan kombinera produkterna från olika utställare och därmed få en marknadsmässig fördel.

Pinterest är med på Dmexco för första gången. De berättar att 97 procent av sökningarna handlar om en stol, en svart topp eller annan produkt – inte ett varumärke. Som varumärke på Pinterest ska man därför med bilder fånga upp ett intresse, där man inte kan luta sig mot varumärket.

En som däremot lyfter fram varumärket är Ben Francis från engelska Gymhack. Han berättade på scenen om hur han helst spenderar sina dagar på gymmet. Utifrån det har han skapat sin klädserie, där allt säljs direkt till kund. Han lyfte bland annat fram vikten av att vara lika synlig i alla kanaler och hela tiden möta kunden på samma sätt.

Gymhack var ett typiskt exempel på något som gång på gång lyftes fram på årets Dmexco – önskan från varumärkesägarna att själva ha direktkontakt till slutanvändaren. Många varumärken berättade om hur de gärna rundar retail på väg till kunden. Inte minst handlar det om att själv kontrollera tilliten och kundernas relation till varumärket.

Det var tvära kast i programmet. Efter retail kom samtalet in på medier. I ett panelsamtal mellan CNN, BBC och Axel Springer diskuteras mediernas roll i en tid när allt handlar om trust – tillit.

— För 20 år sedan sade vi att ”Content is King”. För tio år sedan var det plattformar, typ Facebook, som allt handlade om. Nu känner jag mest en stor förvirring, sade en av deltagarna. BBC uttryckte bekymmer över att deras material i allt större utsträckning syns i kanaler och en kontext som de inte själva kontrollerar. Alla var oroliga över falska nyheter som spreds i deras namn.

När det gäller medier, så finns det många utställare som på olika sätt vill hjälpa till att skydda webbplatserna mot falska kopior – något som tydligen blir allt vanligare. Det handlar om allt från regelrätta kidnappningar av hemsidor till att kopior med snarlika namn skapas och marknadsförs. Det påpekades att offentlig sektor är mycket medveten om intrång och digitala attacker. Privata företag ser mest datasäkerhet som en kostnad – trots att det i dag kan äventyra hela företagets existens.

Ett problem med datasäkerhet är vem som ska vara ansvarig. Vd är den som borde ha ansvaret, men det är en person som aldrig engagerar sig i dessa frågor. IT betraktas som en kostnad och de kanske vill prioritera annat i sina budgetar. Marknadsavdelningen tycker inte det är deras ansvar. Resultatet är att många företag – även stora – är förvånansvärt sårbara.

En kvinna som jag kommer att hålla koll på framöver är Piera Gelardi. Hon började med att berätta om hur kroppskontakt frigör hormoner av välmående inom oss. Därefter bad hon alla att ta grannens hand – vilket nästan ingen i rummet gjorde. Misslyckat? Tvärtom! Hon ville berätta om hur vår instinkt är att hålla oss på den säkra sidan. Inte utsätta oss för fara. Och det är något vi måste förhålla oss till. Både hos oss själva, när vi borde våga att testa nya grepp och vägar till kommunikation. Och när vi behöver möta våra kunder på ett nytt och oväntat sätt.

Låt oss avsluta med en titt på sociala medier. Den nykomling som hade flest besök i sin monter, var utan tvekan kinesiska Tiktok. 15 sekunder långa videor laddas upp. De ska uttrycka någonting som är jag. Express yourself är uttrycket som företaget använder. Trots långt samtal hade jag svårt att hitta affärsmodellen och var mediet kommer in i marknadsförarens vardag. Att användarna tagit till sig Tiktok, det är odiskutabelt. Sedan starten för knappt två år sedan har de nu över en halv miljard användare.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop