Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Varför behöver vi inkluderande grafiska identiteter?

TEXT Alexandra Lahdo

I många fall utgår jag från att branschfolk (och även icke-branschfolk) automatiskt ska känna till vissa begrepp, teorier och förhållningssätt som jag själv använder mig av när det kommer till allt från att skapa texter, layout, välja bilder med mera. Min arbetsprocess idag är en där inkludering och mångfald ständigt är i åtanke, och kanske alltmer i framkant på senare tid. Jag har fattat att den här attityden till visuell kommunikation började prägla mitt tankesätt på riktigt när jag själv kom i underfund med mina värderingar. Men jag har också börjat förstå varför vi måste tänka normkreativt och återspegla mångfalden i vår vardag via det vi skapar, framför allt visuellt.

Annons

Grafiska profiler och visuella uttryck som återspeglar verkligheten skapar en stark varumärkesidentitet som inte bara ökar trovärdigheten, men också utvecklar en genuin relation till mottagaren. Många studier visar på att mångfald av bakgrunder, språk, ålder, erfarenheter och identiteter gör oss smartare och starkare. Vad finns det då för logik i att exkludera människor från budskap? Och att dessutom exkludera sig själv från andra perspektiv som kan ge så mycket värdefull kunskap i utbyte?

Min intention är inte att kritisera eller skuldbelägga någon art director eller illustratör för att inte applicera mångfald och inkludering på sitt arbete. Jag vill istället förhöja vikten av att vara ödmjuka inför våra kunder, och tillåta en större målgrupp att ta del av dialogen som kreatörer för – och med affärsnytta och utveckling som drivande kraft. Kreatörer möter allt oftare (och kommer fortsätta att möta) problemet att de inte behärskar det inkluderande visuella uttrycket för att skildra mångfald och en rätt representation av samhället genom sitt kommunikationssätt. Det leder  i sin tur till mycket sämre affärer i längden för företag inhouse, samt för beställarsidan.

Ett sätt att börja är att hitta och minska på underliggande barriärer där personliga visuella preferenser sätter käppar i hjulet för kreativ utveckling. Som kreatör kan du ställa dig själv frågan ”hur kan jag kontinuerligt kommunicera på ett sätt som minskar fördomar i samhället, demokratisera information och budskap, och samtidigt stödja inkludering och mångfald?” Ett sätt att börja är att alltid sikta på att välja bilder eller symboler som reflekterar flera olika perspektiv, och att inte koda människor utifrån egna förväntningar – utan att faktiskt sätta individen på första plats. Hur hade exempelvis en person med en funktionsnedsättning önskat att det gestaltades via symboler och färger? Vilka symboler och färger ska användas på en hemsida, för att personer med synnedsättning ska kunna navigera runt den?

Att dra igång denna tankeprocess ger kunskap om marknaden du vill nå, och ger dig även nya verktyg att få en realistisk bild av en mer verklighetstrogen målgrupp – ett grundläggande hjälpmedel för att skapa nya kundrelationer och samtidigt bygga vidare på kundlojaliteten. Kreatörer jobbar ofta efter en mall som redan är satt av marknadschefer eller kunder, och den positiva effekten av detta blir då att du tvingas komma på nya innovativa och oväntade kreativa lösningar, vilket i sin tur leder till en positiv företagskultur där olika sidor värderas och accepteras.

Om du fortfarande undrar varför inkludering är så viktigt efter min rant:

Därför att när vi erkänner och välkomnar mångfald och inkludering i alla delar av grafisk design, formgivning, med mera, så lyser vi på relevansen och ger kraft till kreatörens yrke och betydelse inom alla aspekter av kommunikation. Det handlar dessutom om våra nuvarande och framtida kunder, vänner och kollegor. Fortfarande inte viktigt?

Alexandra Lahdo
Creative director, The social few

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera