Nu skakar den australiensiska vingården Fourth Wave Wines om det här tänket med ny design på en flaska Crate Cabernet Sauvignon och två Shiraz. De har inte någon etikett. Man har i samarbetet med designföretaget Denomination tagit fram ett koncept där all nödvändig information finns på skruvförslutning och folien på flaskans hals. Dessutom finns en QR-kod som man kan använda för att få mer info genom att skanna den.
Förslutningen och folien innehåller all obligatorisk information, märkeslogotyp, sort, region, årgång, juridiska anspråk, streckkod, varumärkesmeddelanden och QR-koden med en typografi som ska ge känslan av utrymme.
Fourth Wave Wines kommunicerar till konsument att avsaknaden av etikett sparar energi, lim och papper.

De säger att man tillsammans har skapat en design som låter kvaliteten på vinet glänsa, samtidigt som man tar bort onödigt material från förpackningen. Fourth Wave Wines menar att det är viktigt ur miljösynpunkt att minimera materialanvändningen maximal.
– Detta är en provocerande och modig design för ett modigt varumärke. När vi pratar om hållbarhet måste vi ta risker, gå bortom det konventionella och utforska andra sätt att skapa varumärken och meddelanden, säger Rowena Curlewis på Denomination.
