Virtuell verklighet i ett Happy Meal

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-03-02
Nu satsar McDonald's på virtual reality. För att fira att Happy Meal fyller 30 år har snabbmatskedjan gjort om boxen så att den kan vikas ihop till ett par VR-glasögon.

happy-goggles_25343010026_o

Sverige är först i världen med den nya versionen av Happy Meal-boxen – som går under namnet Happy Goggles. Enligt McDonald’s är detta ett test i att modernisera Happy Meal och ge en upplevelse som ett komplement till de fysiska leksakerna som vanligtvis finns i boxen.

I samband med den nya lådan lanserar företaget också en spelupplevelse i samarbete med North Kingdom. Spelet Se upp i backen är en 360-gradersupplevelse i skidbacken som riktar sig till en bred målgrupp.

– Vi vill alltid erbjuda något nytt för familjer och vara relevanta. Det här är ett modernt sätt att fira Happy Meal som en av våra mest populära menyer. Nu vill vi testa att addera en digital upplevelse som fokuserar på lek och lärande och vi tror att många kommer uppskatta det roliga skidspelet med nya Happy Goggles, säger Petra Dahlman, senior marknadschef på McDonald’s Sverige.

– Vi har alltid varit fascinerade av att utforska hur man skapar underhållande och engagerande användarupplevelser med hjälp av den senaste tekniken. Detta projekt för McDonald’s är lysande exempel på hur man kan kombinera innovation kopplat till både affärs- och användarnytta. Vi är stolta över att få vara del av att skapa en av de första kommersiella VR-upplevelserna för den breda massan i Sverige, säger Nina Thelberg Eklund, senior art director på North Kingdom.

happy-goggles_25369188975_o happy-goggles_25276133241_o happy-goggles_24738566584_o happy-goggles_25001566919_o