Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Vodka i papper? Absolut!

TEXT Claes Nordström

Absolut Paper är en första prototyp på en återvinningsbar, pappersbaserad vodkaflaska. Nu har tre svenska kreatörer skapat sin egen design och tolkning av flaskan under temat hållbarhet och innovation.

Annons

Sprittillverkaren Absolut skriver i ett pressmeddelande att prototypflaskan är det första steget i ett långsiktigt samarbete med Paboco (Paper Bottle Company). Flaskan består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast. Den återvunna plasten utgör barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan går att återvinna.

Kreatörerna Bea Szenfeld, Fredrik Robertsson och Isabel Adrian. Foto: Pressbild.
Kreatörerna Bea Szenfeld, Fredrik Robertsson och Isabel Adrian. Foto: Pressbild.

Vodkaföretaget har samarbetat med de tre svenska kreatörerna Fredrik Robertsson, Bea Szenfeld och Isabel Adrian. De har fått i uppdrag att skapa sin egen design och tolkning av flaskan under temat hållbarhet och innovation. Niclas Appelquist, innovationsdirektör för framtida förpackningar på Absolut Company, säger att designsamarbetet är ett sätt att stödja den kreativa branschen.

– När prototypen har testats framgångsrikt kommer vi att gå vidare till nästa utvecklingsfas och arbeta mot det ultimata målet, som är en helt biobaserad flaska. Vår hållbarhetsstrategi syftar till en helt cirkulär process och lanseringen av vår pappersprototyp är ett steg i rätt riktning mot det målet.

Bea Szenfeld, flaska för vodka som ett ark papper. Isabel Adrian, producent och designer, flaskan dagbok och Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador för Absolut Vodka ville få med svart som symbol för det dåliga vi gör mot miljön, och glitter symboliserar motkrafterna. Foto: Pressbild.
Bea Szenfeld, flaska för vodka som ett ark papper. Isabel Adrian, producent och designer, flaskan dagbok och Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador för Absolut Vodka ville få med svart som symbol för det dåliga vi gör mot miljön, och glitter symboliserar motkrafterna. Foto: Pressbild.

Modedesignern Bea Szenfeld har valt att göra om pappersflaskan till ett pappersark:

”Jag hoppas med detta kunna visa på hur man enkelt återvinner material själv. Jag hoppas inspirera människor till att samla ihop och återvinna material och att även uppskatta det nya, återvunna materialet”.

Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador Absolut Vodka:

”Den svarta färgen på min Absolut Paper symboliserar olja, utsläpp och gifter som förstör vår miljö. Men jag ser ljuset i tunneln och glittret symboliserar just det, de goda krafterna som tillsammans slåss för att rädda vår planet. Tillsammans kan vi förändra”.

Isabel Adrian, producent och designer har skapat en flaskdesign i form av en dagbok – ”varje berättelse börjar med ett pappersark”, säger hon.

”På min flaska har jag delat med mig av ett minne som har förändrat mitt liv. Min förhoppning är att man väljer att behålla sin flaska istället för att slänga den och att man skriver ner sina minnen på den. Jag tror att historier på papper håller längre och är unika, precis som den här flaskan. Min historia är värd att berätta, och det är även din”.

De specialdesignade flaskorna av Absolut Paper kommer doneras till Spritmuseums kulturhistoriska samling som idag delvis består av över 6 000 flaskor.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop