Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Vouge Scandinavia prisas för innovativ förpackning

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2021-09-24 | PUBLICERAD 2021-09-24

Vogue Scandinavia har kammat hem det globala designpriset Red Dot Design Award. Priset fick de för sitt nya förpackningskoncept i förnybart och klimatsmart papper, producerat av Stora Enso.

Annons
Foto: Pressbild.

CAP&Design har tidigare skrivit om när Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti. Och de gjorde det med en papperbaserad förpackning runt tidningsmagasinet för att ersätt den traditionella plastförpackningen. Nu har modemagasinet belönats med Red Dot Award i tävlingskategorin Brands & Communication. Den globala designtävlingen Red Dot Award bedömde i år runt 20 000 produkter och projekt i olika tävlingskategorier.

Vogue Scandinavias vinnarförpackning finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition. Tillverkaren är Stora Enso och materialet som använts för att klä in modemagasinet är kartongkvaliteten Ensocoat, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.

Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Ett medföljande bokmärke ska uppmuntra läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka, säger professor Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, i ett uttalande.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop