Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

VR, serious games och appar förnyar nu vårdsektorn

TEXT Mina Stierna
Annons

Strålningsbehandlingen i västra sjukvårdsregionen står inför stora utmaningar. För att möta behovet på strålbehandlingar i framtiden görs flera olika insatser. Bland annat har en VR (virtuell reality) lösning utvecklats som en del i ett forskningsprojekt för att förbereda cancerpatienter inför stundande strålbehandling.

Med hjälp av VR-lösningen kan patienter gå på ett virtuellt studiebesök på Sahlgrenska strålningsavdelning. Tillsammans med en kompletterande app möjliggör VR-lösningen ett nytt sätt att hämta information på. Förhoppningen är att lösningen ska få cancerpatienter att känna sig trygga och mer förberedda inför strålbehandlingen.

Maria Brovall, docent i omvårdnad och den forskare som leder detta projekt, är inte rädd för att jobba tillsammans med aktörer utanför forskningsvärlden. Tillsammans med företaget IUS innovation har hon tidigare varit med och tagit fram en lösning som syftar till att undervisa sjuksköterskeelever i palliativ vård, vård i livets slutskede.

Den 21e februari kommer forskaren Maria Brovall och konceptutvecklare samt speldesigner Kristina Björkman föreläsa hur skapandet av serious games kan hjälpa vården framåt. Detta görs via de öppna föreläsningarna vid Jönköpings University.

I detta samtal får vi höra hur deras vägar korsades samt hur de hjälpt varandra med expertis inom deras respektive område. De berättar också om lärdomar från deras samarbeten, på vilket sätt digitalisering och gamification kan hjälpa till i undervisning av studenter och personal samt i syften att förbereda patienter och närstående.

Avslutningsvis kommer de också berätta mer brett om vilka möjligheter de ser för gamification och spel inom vården.

Har man inte har möjlighet att vara på plats kan föreläsningen ses live på: ju.se/offentliga.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop