Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

WDW Creative skapar färgrik kampanj för ny alkoholfri öl

TEXT Mina Stierna
Annons

WDW Creative rullar nu ut iögonfallande lanseringskampanj för Brooklyn Brewery’s första alkoholfria öl – Special Effects.

Reklamkampanjen är utformad av WDW Creative och det rörliga materialet är gjort tillsammans med SNASK. Det kreativa uttrycket grundar sig i såväl namnet Special Effects som det lätt hypnotiska mönstret som pryder öletiketten. I filmen dyker vi in i en värld där saker och ting inte riktigt är vad de ser ut att vara.

– Specialeffekter görs ju oftast i datorn nuförtiden, men här är allt filmat på riktigt och byggt för hand. Det hantverksmässiga är väldigt viktigt för Brooklyn Brewery och något vi verkligen ville få fram, säger Jon Bergsman på WDW Creative.

Många ölmärken har hakat på den boomande trenden med alkoholfri öl, men de flesta har gjort det genom att ta fram en alkoholfri variant av deras storsäljande lager. För Brooklyn Brewery var detta aldrig ett alternativ. Om de tog fram en alkoholfri öl skulle den kunna stå på egna ben, bära ett eget namn och vara värdig Brooklyn Brewery.

– Vårt mål var att konsumenten inte skulle veta att de drack alkoholfri öl när de drack vår produkt. Vi ville verkligen att avsaknaden på alkohol skulle vara sekundär till upplevelsen, och att smaken och aromen skulle vara vad de är vana vid från hantverksöl, berättar Eric Ottaway, vd på Brooklyn Brewery.

Namnet Special Effects var först tänkt att användas till en specialöl, men när detta projekt drogs igång tänkte de direkt att det vore ett roligt namn på en alkoholfri öl.

– Vi har arbetat med det här projektet under en lång tid, och det är väldigt spännande att äntligen komma ut på marknaden. Alla reaktioner vi har fått har varit väldigt positiva, så vi är glada att kunna utöka antalet tillfällen vi kan vara med våra fans, säger Eric Ottaway.

Special Effects landade på Systembolagets nu i december och kampanjen kommer framförallt att gå i digitala medier men även i utvalda magasin.

Kund/beställare: Irina Darling och Alireza Shamsparto, Brooklyn brewery

Arbetsgrupp WDW Creative:
Johanna Behrer – Projektledare
Jon Bergsman – Creative Director 
Marcus Bellafesta – Copywriter/strateg
Produktionsbolag: Snask
Mediebyrå: IUM

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]