WDW Creative skapar färgrik kampanj för ny alkoholfri öl

TEXT 

Mina Stierna

ÄNDRAD 

2018-12-14

 | 

PUBLICERAD 

2018-12-14

WDW Creative rullar nu ut iögonfallande lanseringskampanj för Brooklyn Brewery’s första alkoholfria öl – Special Effects.

Reklamkampanjen är utformad av WDW Creative och det rörliga materialet är gjort tillsammans med SNASK. Det kreativa uttrycket grundar sig i såväl namnet Special Effects som det lätt hypnotiska mönstret som pryder öletiketten. I filmen dyker vi in i en värld där saker och ting inte riktigt är vad de ser ut att vara.

– Specialeffekter görs ju oftast i datorn nuförtiden, men här är allt filmat på riktigt och byggt för hand. Det hantverksmässiga är väldigt viktigt för Brooklyn Brewery och något vi verkligen ville få fram, säger Jon Bergsman på WDW Creative.

Många ölmärken har hakat på den boomande trenden med alkoholfri öl, men de flesta har gjort det genom att ta fram en alkoholfri variant av deras storsäljande lager. För Brooklyn Brewery var detta aldrig ett alternativ. Om de tog fram en alkoholfri öl skulle den kunna stå på egna ben, bära ett eget namn och vara värdig Brooklyn Brewery.

– Vårt mål var att konsumenten inte skulle veta att de drack alkoholfri öl när de drack vår produkt. Vi ville verkligen att avsaknaden på alkohol skulle vara sekundär till upplevelsen, och att smaken och aromen skulle vara vad de är vana vid från hantverksöl, berättar Eric Ottaway, vd på Brooklyn Brewery.

Namnet Special Effects var först tänkt att användas till en specialöl, men när detta projekt drogs igång tänkte de direkt att det vore ett roligt namn på en alkoholfri öl.

– Vi har arbetat med det här projektet under en lång tid, och det är väldigt spännande att äntligen komma ut på marknaden. Alla reaktioner vi har fått har varit väldigt positiva, så vi är glada att kunna utöka antalet tillfällen vi kan vara med våra fans, säger Eric Ottaway.

Special Effects landade på Systembolagets nu i december och kampanjen kommer framförallt att gå i digitala medier men även i utvalda magasin.

Kund/beställare: Irina Darling och Alireza Shamsparto, Brooklyn brewery

Arbetsgrupp WDW Creative:
Johanna Behrer – Projektledare
Jon Bergsman – Creative Director 
Marcus Bellafesta – Copywriter/strateg
Produktionsbolag: Snask
Mediebyrå: IUM